Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 3b
Tema: Vektorer: avancerade operationer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tillämpa avancerade operationer med vektorer, samt att kunna analysera och lösa problem inom temat.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Begreppen vektor och operationer med vektorer, såsom addition, subtraktion och skalär multiplikation. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 3b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är en vektor?
- Vilken operation används för att kombinera två vektorer?
- Vad kallas resultatet av att multiplicera en vektor med en skalär?
- Ge ett exempel på en enhetsvektor.
- Vilken formel används för att beräkna längden av en vektor?
- Vad innebär det att vektorer är ortogonala?
- Beskriv hur man kan representera en vektor grafiskt.
- Vad är skillnaden mellan en riktad vektor och en fri vektor?
- Hur adderar man vektorer grafiskt?
- Vad innebär det att två vektorer är parallella?
- Ge ett exempel där vektorer används i en praktisk tillämpning.
- Vad är vektorns komponenter?
- Hur beräknar man skalarprodukten av två vektorer?
- Vad representerar en vektor i fysiken?
- Vad kallas den vinkel som två vektorer bildar med varandra?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Vektor | En storhet med endast riktning | En storhet med riktning och storlek | En punkt i rummet |
Skalär | En storhet med endast riktning | En storhet med riktning och storlek | En storhet med endast storlek |
Enhetsvektor | En vektor med längd 1 | En vektor med längd 0 | En vektor som alltid pekar uppåt |
Skalarprodukt | Produkten av två vektorer | Summan av två vektorer | En multiplikation som ger en skalar |
Ortogonal | Vinkeln mellan två vektorer är 90 grader | Vektorer som har samma riktning | Vektorer som är parallella |
Komponent | En del av en vektor i ett koordinatsystem | En vektor i sin helhet | En vektor med endast en riktning |
Parallella vektorer | Vektorer som aldrig möts | Vektorer som alltid möts | Vektorer med samma lutning |
Riktad vektor | En vektor som har både riktning och storlek | En vektor som kan flyttas fritt | En vektor som alltid pekar neråt |
Grafisk representation | En visuell bild av vektorer | En matematisk ekvation | En textuell förklaring |
Areal | Område som en vektor täcker | En storhet med endast riktning | En vektor med längd 1 |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vikten av vektorer inom fysiken, och ge exempel på hur de används i verkliga situationer.
- Förklara hur man kan använda vektorer för att lösa problem inom geometri, inklusive exempel på triangulering.
- Resonera kring skillnaderna mellan vektorer och skalärer, och varför det är viktigt att känna till dessa skillnader vid matematiska beräkningar.
- Ge en beskrivning av hur du skulle lösa ett problem som involverar vektorer i en praktisk situation, exempelvis vid navigering eller i design av en byggnad.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Rätt i % | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 40% | (22) |
C | 50% | (28) |
B | 70% | (39) |
A | 90% | (50) |