Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 3b

Tema: Sannolikhet: avancerade begrepp

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper inom avancerade begrepp inom sannolikhet. Eleverna ska visa sin förmåga att använda matematiska modeller, lösa komplexa problem och formulera resonemang kring sannolikhetsberäkningar.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Begrepp och metoder för sannolikhet. Förståelse av sannolikhetsmodeller.Eleven kan tillämpa grundläggande begrepp inom sannolikhet i bekanta situationer.

Källa: (Gy11, Kursplan Matematik 3b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är sannolikheten att få en sexa när man kastar en tärning?
    1. 1/6
    2. 1/3
    3. 1/2
  2. Om du drar ett kort från en standardlek, vad är sannolikheten att det är ett hjärter?
    1. 1/52
    2. 1/13
    3. 1/4
  3. Vilket av följande är en oberoende händelse?
    1. Att slå en sexa och dra ett hjärter kort
    2. Att det regnar och att du har ett paraply
    3. Att få två sexor i följd
  4. Vad är komplementet till händelsen att få ett udda tal på en tärning?
    1. Att få ett jämnt tal
    2. Att få ett tal mindre än tre
    3. Ingen av ovanstående
  5. Hur många olika sätt kan du ordna 4 böcker på ett hyllplan?
    1. 24
    2. 12
    3. 4
  6. Vad är medelvärdet av följande tal: 4, 8, 6, 5, 3?
    1. 5.2
    2. 5.6
    3. 6
  7. Vilket av följande uttryck representerar sannolikheten för att få minst en sexa vid två kast med en tärning?
    1. 1 – (5/6)^2
    2. (1/6)^2
    3. 2/6
  8. Vad innebär det att två händelser är oberoende?
    1. De påverkar inte varandra
    2. De har samma sannolikhet
    3. De är alltid komplementära
  9. Vad är variansen av följande datamängd: 2, 4, 4, 4, 5, 5, 7, 9?
    1. 4
    2. 6
    3. 8
  10. Om sannolikheten för ett utfall är 0.8, vad är sannolikheten för dess komplement?
    1. 0.2
    2. 0.5
    3. 0.8

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
SannolikhetChansen att något inträffarResultatet av en beräkningEn typ av data
Oberoende händelseEn händelse som påverkas av en annanTvå händelser som inte påverkar varandraEn händelse som alltid inträffar
KombinationerOrdning av objektVälj objekt utan att ta hänsyn till ordningBeräkning av medelvärde
VariansSkillnaden mellan högsta och lägsta värdeSpridning av dataGenomsnittet av data
MedelvärdeSumman av värden delat med antal värdenDet mest frekventa värdetSkillnaden mellan medel och median
Hypotetisk sannolikhetTeoretisk sannolikhet baserat på antagandenObserverad sannolikhetEn typ av data
Kumulativ sannolikhetSannolikheten för att minst ett utfall inträffarSumman av alla möjliga utfallEn typ av medelvärde
KomplementDen del av sannolikheten som inte inträffarDen del av sannolikheten som inträffarEn annan händelse
Beräknad sannolikhetSannolikhet baserad på experimentSannolikhet baserad på teoriEn typ av data
Definierad händelseEn händelse med kända utfallsrumEn händelse utan kända utfallEn händelse som alltid inträffar

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera skillnaderna mellan teoretisk och empirisk sannolikhet. Hur påverkar dessa begrepp varandra?
  2. Ge exempel på hur man kan använda sannolikhetsmodeller i verkliga livet, exempelvis i spel eller beslutstagande.
  3. Beskriv hur man kan använda sannolikhetsfördelningar för att analysera data. Vilka fördelar och nackdelar finns det?
  4. Hur kan förståelse för sannolikhetsbegrepp förbättra beslutstagande i riskfyllda situationer? Ge konkreta exempel.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%(17)
D40%(22)
C50%(28)
B70%(39)
A90%(50)