“`html
Lektionsplanering
Ämne: Samhällskunskap
Årskurs: Gymnasiet
Skapad för lektion: Globalisering och internationella relationer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik. |
Eleven kan översiktligt redogöra för hur olika nationella och internationella förutsättningar och förhållanden påverkar och påverkas av internationella aktörer. Dessutom diskuterar eleven översiktligt några teoretiska perspektiv på internationella relationer. |
Källa: [Gy11, Samhällskunskap 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till globalisering (15 min)
- Definiera begreppet globalisering och diskutera dess olika aspekter.
- Presentera exempel på hur globaliseringen påverkar olika länder.
- Diskutera med eleverna om deras uppfattningar om globaliseringens konsekvenser.
- Ge en översikt av lektionens mål.
2. Diskussionsmoment (20 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp ett ämne relaterat till globalisering.
- Varje grupp diskuterar och skriver ner sina tankar om ämnet.
- Grupperna presenterar sina förslag för klassen.
- Diskutera gemensamt hur globaliseringen kan utvärderas.
3. Praktisk övning (10 min)
- Låt eleverna spela upp en kort rollspelsövning som involverar internationella aktörer.
- Varje elev ska ange sin position och ståndpunkt i relation till globaliseringen.
- Samla in korta reflektioner från varje elev efter övningen.
- Diskutera övningens inverkan på deras förståelse av globalisering.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionen och be eleverna reflektera över vad de lärt sig.
- Fråga om det är något de vill lära sig mer om i framtida lektioner.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.
- Avsluta med att ge eleverna uppgifter som de ska tänka på till nästa gång.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Internationell handel: Förstå det ekonomiska samspelet mellan länder och hur det påverkar deras relationer.
- Migration: Analysera skälen till samt konsekvenserna av migration i ett globalt perspektiv.
- Kulturell utbyte: Diskutera hur globalisering påverkar kulturidentitet och kulturutbyten.
- Mänskliga rättigheter: Ge en översikt av hur globalisering relaterar till mänskliga rättigheter.
- Miljö och hållbarhet: Diskutera de miljömässiga utmaningar som följer med globaliseringen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Globalisering | Processen genom vilken företag eller andra organisationer utvecklar internationella verksamheter eller influenser. | Från engelskans “globalization”, baserat på “globe”. |
Migration | Rörelsen av personer från en plats till en annan, ofta för att bosätta sig där. | Från latinets “migratio”, som betyder “att flytta”. |
Identitet | Den egenskaper och kännetecken som definierar en person eller grupp. | Från latinets “identitas”, som syftar på likhet. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar globaliseringen vår identitet som individer och samhällen?
- B. Vilka är de mest akuta miljömässiga utmaningarna kopplade till globalisering?
- C. Hur kan vi säkerställa att mänskliga rättigheter beaktas i ett globalt sammanhang?
Aktivitet
Eleverna ska dela upp sig i små grupper och välja ett globalt problem de brinner för, som klimathot, mänskliga rättigheter eller global handel. De ska förbereda en kort presentation där de redogör för problemets orsaker, konsekvenser och möjliga lösningar. Presentationerna ska avslutas med öppna diskussionsfrågor för att engagera de andra eleverna.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är globalisering? | En process av ökad interaktion och integration mellan människor, företag och regeringar över hela världen. |
Vilka fördelar medför globalisering? | Ökad handel, kulturellt utbyte och tillgång till nya marknader. |
Vilka nackdelar kan globalisering ha? | Förlust av kulturell identitet och ökade ekonomiska klyftor. |
Hur kan vi genomföra hållbar utveckling i en global värld? | Genom samarbete mellan länder, innovation och medveten konsumtion. |
Hemuppgift
Skriv en kort uppsats (2 A4-sidor) där du analyserar ett specifikt exempel på hur globaliseringen påverkar en viss region eller grupp av människor. Undersök både positiva och negativa aspekter av denna påverkan.
Citat
“Den bästa sättet att förutsäga framtiden är att skapa den.” – Peter Drucker, 1909 Detta citat betonar individens och samhällets roll i att forma framtiden genom deras handlingar och beslut, vilket knyter an till temat globalisering.
“`