Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Globalisering och internationella relationer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om globaliseringens påverkan på samhällen, individuella och kollektiva rättigheter, samt deras förmåga att analysera och diskutera internationella relationer och samarbeten.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. | Eleven kan översiktligt redogöra för hur olika nationella och internationella förutsättningar och förhållanden påverkar och påverkas av internationella aktörer. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är globalisering?
- A) Ökad internationell handel
- B) Begränsad kommunikation mellan länder
- C) Minska kulturell utbyte
- Vilket av följande är en konsekvens av globalisering?
- A) Ökad arbetslöshet i utvecklade länder
- B) Minska livskvalitet
- C) Ökad tillgång till varor och tjänster
- Vad handlar folkrätten om?
- A) Enbart nationella lagar
- B) Rättigheter och skyldigheter mellan stater
- C) Endast mänskliga rättigheter
- Vilket av följande påståenden om mänskliga rättigheter är sant?
- A) De gäller endast i vissa länder
- B) De är universella och gäller för alla
- C) De är frivilliga för stater att följa
- Vilken organisation arbetar med att bevara fred och säkerhet i världen?
- A) EU
- B) FN
- C) NATO
- Vad innebär digitaliseringens påverkan på arbetsmarknaden?
- A) Minska antalet arbetstillfällen
- B) Öka antalet jobb i traditionella industrier
- C) Skapa nya typer av jobb inom teknik
- Hur kan individer påverka politiska beslut?
- A) Genom att delta i val
- B) Genom att vara passiva
- C) Genom att undvika att uttrycka åsikter
- Vilket av följande beskriver en demokratisk stat?
- A) En stat där medborgarna inte har rösträtt
- B) En stat där medborgarna kan påverka beslut genom val
- C) En stat där endast en person har makten
- Vad är syftet med källkritik?
- A) Att alltid lita på all information
- B) Att bedöma informationens trovärdighet
- C) Att ignorera olika perspektiv
- Vad handlar internationella relationer om?
- A) Relationer mellan enbart länder
- B) Samarbete och konflikter mellan olika aktörer på den globala nivån
- C) Endast kulturella utbyten
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Globalisering | Ökad internationell handel | Enbart lokala affärer | Isolation av länder |
| Folkrätt | Enbart nationella lagar | Regler mellan stater | Interna lagar |
| Mänskliga rättigheter | Rättigheter för en viss grupp | Universella rättigheter | Enbart för medborgare |
| Digitalisering | Övergång till analoga metoder | Övergång till tekniska lösningar | Ingen påverkan på arbetsmarknaden |
| Källkritik | Att alltid tro på allt | Att bedöma källornas trovärdighet | Att ignorera källor |
| Demokrati | Enbart en persons makt | Medborgarnas rätt att påverka | Ingen medborgarrätt |
| Internationella relationer | Relationer inom ett land | Relationer mellan stater och andra aktörer | Enbart kulturella frågor |
| Politisk påverkan | Att vara passiv | Att delta i val och debatter | Att undvika diskussioner |
| Arbetsmarknad | Enbart lokala jobb | Omfattar alla typer av jobb | Enbart jobb inom offentlig sektor |
| Digitala medier | Tryckta medier | Medier i digital form | Enbart radio- och tv-sändningar |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”
- Diskutera hur globalisering påverkar mänskliga rättigheter i olika delar av världen. Vad finns det för både positiva och negativa aspekter?
- Ange exempel på hur digitalisering har förändrat den internationella politiken. Vilka konsekvenser kan detta få för demokratin?
- Reflektera över skillnaderna mellan olika demokratimodeller och deras effektivitet i en globaliserad värld. Vilka faktorer spelar störst roll?
- Analysera folkrättens betydelse i väpnade konflikter och diskussionen om mänskliga rättigheter. Hur kan internationella lagar skydda civila?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
|---|---|---|
| E | 30 | (17) |
| D | 40 | (22) |
| C | 50 | (27) |
| B | 70 | (39) |
| A | 90 | (50) |