Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Geografi
Tema: Miljö och natur påverkar människors liv
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur naturliga förhållanden, som klimat, väder och resurser, påverkar människors liv och samhällen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utforska hur naturliga förhållanden som klimat, väder och resurser påverkar livsstilar och samhällen. Eleverna kommer att få en djupare förståelse för hur omgivningen formar människors liv och aktiviteter.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna förklara hur olika miljöfaktorer påverkar människors liv och samhällens utveckling.
Prov
Faktafrågor
1. Vad menas med klimat?
- A) Väder i en vecka
- B) Genomsnittligt väder under en längre period
- C) En enskild väderlek
- D) En typ av naturresurs
2. Vilken av följande faktorer påverkar människors liv mest i ett kallt klimat?
- A) Klädval
- B) Val av mat
- C) Bostadsval
- D) Familjesituation
3. Vilken typ av naturresurs är viktig för jordbruk?
- A) Mineraler
- B) Vatten
- C) Skog
- D) Luft
4. Hur kan bristen på resurser påverka ett samhälle?
- A) Minskar antalet skolor
- B) Skapar ekonomiska problem
- C) Förbättrar livsvillkor
- D) Ökar befolkningstillväxt
5. Vad är en naturresurs?
- A) En byggnad
- B) En naturlig förekomst som människor använder
- C) En typ av arbete
- D) En form av väder
6. Vilket påstående beskriver bäst hur klimatet påverkar boskapsskötsel?
- A) Boskap har olika näringsbehov beroende på klimatet
- B) Klimatet påverkar enbart mängden regn
- C) Boskap behöver inte anpassa sig till klimatet
- D) Klimatet påverkar bara djurens föda
7. Hur påverkar väder människors beslut gällande klädval?
- A) Det påverkar direkt beroende på temperatur och nederbörd
- B) Det har ingen påverkan
- C) Det påverkar bara vid extrema händelser
- D) Det är irrelevant för klädval
8. Vilken av följande livsstilar är mest sannolik i en ökenregion?
- A) Större fokus på jordbruk
- B) Ökat skogsbruk
- C) Nomadisk livsstil
- D) Industriell livsstil
9. Vad är en konsekvens av att människor inte har tillgång till rent vatten?
- A) Minskat matintag
- B) Hälsoproblem
- C) Ökad livslängd
- D) Bättre utbildning
10. Vilken skillnad finns mellan resurser i städer och på landsbygden?
- A) Städer har enklare tillgång till vissa resurser
- B) Ingen skillnad finns
- C) Landsbygden har alltid mer resurser
- D) Resurser är mindre viktiga på landsbygden
11. Hur formar klimatet människors boende?
- A) Det har ingen påverkan
- B) Det avgör typ av byggmaterial och konstruktion
- C) Endast väder påverkar bostadens utseende
- D) Det påverkar snarare livsstilen
12. Vad har historiskt sett påverkat samhällen mest i val av bosättning?
- A) Tillgång till utbildning
- B) Tillgång till naturresurser
- C) Befolkningstäthet
- D) Sociala normer
13. Hur är klimat och väder relaterat till naturresurser?
- A) Klimatet påverkar tillgången på naturresurser
- B) Väder har ingen påverkan
- C) Naturresurser påverkar klimatet
- D) De är helt oberoende av varandra
14. Vilken av följande är en konsekvens av klimatförändringar?
- A) Mer stabila vädermönster
- B) Ökad risk för extremväder
- C) Ingen påverkan på resurser
- D) Förbättring av jordbruket världen över
15. Hur kan människor anpassa sin livsstil beroende på klimatet?
- A) Genom att alltid flytta
- B) Genom att ändra kost och klädstil
- C) Det är inte möjligt att anpassa sig
- D) Genom att undvika väder
Resonerande frågor
1. Beskriv hur ditt liv skulle förändras om du flyttade till ett tropiskt klimat. Hur skulle din kost och klädstil påverkas?
Syftet med frågan är att låta eleverna reflektera över egna erfarenheter och resonera kring verkliga scenarier.
2. Vilka utmaningar tror du ett samhälle ställs inför om resurserna plötsligt minskar? Ge exempel.
Frågan låter eleverna analysera konsekvenser och diskutera samhällsfrågor kopplade till resurser.
3. Hur påverkar tillgången på vatten människors liv i olika delar av världen?
Frågan öppnar för diskussion om vattenbrist och dess konsekvenser globalt.
4. Reflektera över hur klimatet har påverkat jordbruket historiskt i din region. Vilka förändringar har skett?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla sina egna erfarenheter till historiska händelser.
5. Diskutera hur olika kulturer anpassar sig till sina miljöfaktorer. Ge exempel på kulturella skillnader.
Syftet är att inspirera till diskussion om kulturell mångfald och anpassningar till miljön.
6. Vilket ansvar har samhället att hantera naturresurser på ett hållbart sätt? Diskutera.
Frågan uppmuntrar elever att tänka på samhällsansvar och hållbar utveckling.
7. Hur tror du att framtida generationer kommer att påverkas av dagens klimatförändringar? Argumentera för din ståndpunkt.
Genom denna fråga ska eleverna reflektera över långsiktiga effekter av miljöförändringar.
8. Jämför livet i en stad med livet på landsbygden utifrån miljöfaktorer. Vilka fördelar/nackdelar finns?
Denna fråga väcker intressanta diskussioner om livsstil och miljöpåverkan.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 45 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).