Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Geografi
Tema: Hållbarhet och miljöansvar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hållbarhet, dess betydelse och praktik samt hur de kan bidra till en mer hållbar utveckling i sin vardag. Provets frågeställningar är utformade för att testa både faktakunskap och djupare resonemang kring ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets testing bygger på det centrala innehållet: “Hållbar utveckling och dess betydelse för samhället och individen.” samt “Resursförvaltning och energikällor.”.
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav fokuserar på att eleverna ska kunna: “Redogöra för vad hållbarhet innebär och ge exempel på hur man kan arbeta för att bidra till en hållbar utveckling.”
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär hållbarhet?
- A) Att bruka resurser fritt
- B) Att tillfredsställa nuvarande behov utan att äventyra framtida generationers behov
- C) Att enbart fokusera på ekonomisk tillväxt
- D) Att förbise miljöproblem
- Vilken av följande är en hållbar energikälla?
- A) Kol
- B) Solenergi
- C) Olja
- D) Naturgas
- Vilken metod bidrar mest till avfallshantering?
- A) Att slänga allt i samma korg
- B) Återvinning
- C) Att bränna avfall
- D) Att undvika att sortera
- Vilket av följande beskriver resursförvaltning?
- A) Att använda så mycket vi vill
- B) Att använda resurser effektivt och hållbart
- C) Att slösa med naturresurser
- D) Att ignorera miljöpåverkan
- Varför är återvinning viktig?
- A) För att det är dyrt
- B) För att minska mängden avfall
- C) För att spara resurser och minska avfall
- D) För att det inte har någon inverkan
- Vilket av följande är en åtgärd för att leva mer hållbart?
- A) Använda cykel istället för bil
- B) Köpa mer plastprodukter
- C) Slösa vatten
- D) Öka matsvinnet
- Vilka är de tre pelarna av hållbarhet?
- A) Social, ekonomisk, och yttre hållbarhet
- B) Social, ekonomisk, och miljömässig hållbarhet
- C) Teknologisk, miljömässig, och ekonomisk hållbarhet
- D) Ingen av ovanstående
- Vad innebär energiåtervinning?
- A) Att använda energi ohämmat
- B) Att återvinna energi från avfall
- C) Att bara använda fossila bränslen
- D) Att förlora energi
- Vad är en åtgärd för att minska plastanvändning?
- A) Använda plastpåsar
- B) Köpa engångsartiklar
- C) Använda återanvändbara påsar
- D) Förlita sig på plastprodukter
- Vilken av följande är ett exempel på ett miljöproblem?
- A) Klimatförändringar
- B) Ekonomisk tillväxt
- C) Bättre teknologi
- D) Hög utbildning
- Vad innebär cirkulär ekonomi?
- A) Att producera mer avfall
- B) Att återanvända och återvinna resurser
- C) Att fokusera på engångsprodukter
- D) Att undvika miljöfrågor
- Hur bidrar minskning av vattenanvändning till hållbarhet?
- A) Genom att skydda vattenresurser
- B) Genom att öka konsumtionen
- C) Genom att öka avfallsmängden
- D) Genom att ignorera vattenproblem
- Vad betyder ordet “hållbar”?
- A) Att något är oändligt
- B) Att kunna fortsätta utan att skada framtida behov
- C) Att kunna användas en gång
- D) Att vara ineffektiv
- Vilken typ av energi är vindkraft?
- A) icke-förnybar
- B) förnybar
- C) fossil
- D) icke-hållbar
- Vad är en av följande riktlinjer för att leva mer hållbart?
- A) Minska onödig konsumtion
- B) Köpa flera produkter
- C) Bruka resurser ohämmat
- D) Öka avfallsmängden
Resonerande frågor
- Hur kan vi som samhälle öka medvetenheten om hållbarhet?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på strategier för ökad medvetenhet och utbildning kring hållbarhet.
- Ge exempel på varför det är viktigt att varje individ bidrar till hållbarhet.
Eleverna får möjlighet att resonera om individens roll och påverkan i en större kontext.
- Diskutera hur man kan spara energi i hemmet och dess fördelar.
Binder fraser och faktorer kopplade till energibesparande åtgärder.
- Vilka utmaningar kan finnas i att leva hållbart och hur kan vi övervinna dem?
Uppmuntrar till kritisk reflektion över hinder och potentiella lösningar.
- Hur kan skolor främja en hållbar livsstil?
Eleverna ges möjlighet att tänka på skolans roll i att utbilda och uppmuntra hållbarhet.
- Ge exempel på hur resursförvaltning kan implementeras i det dagliga livet.
Främjar att tänka på praktiska handlingar i individens vardag.
- Hur påverkar klimatförändringar vår framtid och vad kan vi göra åt det?
Denna fråga uppmanar till djupgående diskussioner kring global påverkan och individuella åtgärder.
- Vilka är de mest effektiva metoderna för avfallshantering och varför?
Uppmuntrar eleverna att resonera kring och rangordna olika metoder för avfallshantering.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 45 poäng, där faktafrågorna ger 30 poäng (2 poäng per korrekt svar) och de resonerande frågorna ger 15 poäng (max 3 poäng per fråga). För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för A krävs minst 18 poäng (där minst 5 poäng från de resonerande frågorna).