Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Geografi – Klimatzoner och väder

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Geografi

Tema: Klimatzoner och väder

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om klimatzoner, hur dessa påverkar väderförhållanden och hur människor anpassar sig till olika klimatiska förhållanden.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Klimatzoner och hur dessa påverkar väderförhållanden samt hur människan kan påverkas av dessa förhållanden.”

Kunskapskrav

”Eleven kan redogöra för namn, läge och kännetecken hos kontinenter och stater och ger exempel på hur dessa kan påverka klimat och väder.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande är inte en klimatzon?

A. Tropiskt

B. Tempererat

C. Polar

D. Bergigt

2. Vad definierar en klimatzon?

A. Temperatur och nederbörd

B. Befolkningstäthet

C. Befintliga vägar

D. Grönområden

3. Vilken klimatzon brukar ha de mest stabila temperaturerna?

A. Polar

B. Tropiskt

C. Tempererat

D. Kontinentalt

4. Vad är skillnaden mellan väder och klimat?

A. Väder är kortsiktigt, klimat är långsiktigt

B. Väder är långsiktigt, klimat är kortsiktigt

C. Väder handlar om temperatur, klimat handlar om nederbörd

D. Det finns ingen skillnad

5. Hur påverkar människan klimatet?

A. Genom att plantera träd

B. Genom utsläpp av växthusgaser

C. Genom att bygga vägar

D. Genom att odla grödor

6. Vilken av följande är ett exempel på ett tropiskt väderfenomen?

A. Snöstorm

B. Tornado

C. Regnskog

D. Kylanord

7. Vad menas med milt klimat?

A. Långvariga varma somrar och milda vintrar

B. Kalla somrar och kalla vintrar

C. Ingen nederbörd

D. Extrem värme hela året

8. Vilka faktorer påverkar klimat?

A. Geografi, geografiskt läge och höjd över havet

B. Befolkning och kultur

C. Ekonomi och teknologi

D. Industralisering

9. Vilken typ av jordbruk är vanligt förekommande i tropiska klimatzoner?

A. Svedjebruk

B. Intensivt jordbruk

C. Ekologiskt jordbruk

D. Industriellt jordbruk

10. I vilket område är permafrost vanligt?

A. Tropiska områden

B. Tempererade områden

C. Polarområden

D. Bergrika områden

11. Vilken faktor bidrar mest till växthusgaser i atmosferen?

A. Bilar

B. Koldioxidutsläpp från fossila bränslen

C. Föroreningar från industrier

D. Avskogning

12. Hur kan människor anpassa sig till ett kallt klimat?

A. Genom att använda lätta kläder

B. Genom att byta till varma kläder och isolera hemmet

C. Genom att flytta till ett varmare område

D. Genom att odla grödor

13. Vilket av följande fenomen förekommer i tempererade klimatzoner?

A. Årstider

B. Ständigt regn

C. Ingen snö

D. Torrt helår

14. Vad är en effekt av global uppvärmning?

A. Minskad havsnivå

B. Stabilare klimat

C. Ökad frekvens av extremväder

D. Minska befolkningsökning

15. Vad menas med ett ekvatorialt klimat?

A. Kalla vintrar

B. Hög temperatur och hög nederbörd året runt

C. Torrt med kalla nätter

D. Kaldt och blåsigt

16. Vilka är de tre huvudtyperna av klimatzoner?

A. Tropiskt, tempererat och polar

B. Polar, subtropisk och kontinentalt

C. Tropiskt, tempererat och polar

D. Oceaniskt, kontinentalt och medelhavsklimat

Resonerande frågor

1. Diskutera hur klimatzoner kan påverka odlingsmetoder. Här ges elever möjlighet att visa förståelse för sambandet mellan klimat och jordbruk.

2. Analysera hur klimatförändringar kan påverka mänsklig migration. Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring hur klimat och mänskligt liv interagerar.

3. Beskriv vikten av att förstå de olika klimatzonerna för att planera städer och samhällen. Denna fråga ger elever chansen att visa hur geografi påverkar samhällsstruktur.

4. Resonera kring hur människan kan arbeta för att skydda olika klimatzoner. Eleverna får möjlighet att diskutera lösningar och initiativ för att bevara klimatet.

5. Beskriv hur olika kulturer har anpassat sig till sina klimatzoner. Denna fråga uppmanar till analys av mänskliga beteenden i relation till miljön.

6. Reflektera över hur vädret kan förändras snabbt i olika klimatzoner. Eleverna kan fördjupa sig i skillnaden mellan väder och klimat och dess konsekvenser.

7. Hur kan kunskapen om klimatzoner bidra till att lösa globala problem såsom klimatförändringar? Här ges elever chansen att visa sina insikter om koblar mellan geografi och hållbarhet.

8. Diskutera hur teknologisk utveckling kan påverka vår förståelse av klimatförändringar. Denna fråga ger möjlighet för eleverna att reflektera över framtida utmaningar och möjligheter.

Bedömning

Provet kan bedömas utifrån faktafrågorna, där varje korrekt svar ger 1 poäng, och de resonerande frågorna, där varje korrekt och välutvecklad resonemang ger 3 poäng.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp