Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Geografi – Sveriges geografi

Lektionsplanering

Årskurs: 7

Ämne: Geografi

Tema: Sveriges geografi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus är att ge eleverna en grundläggande förståelse för Sveriges geografi, inklusive landskap, naturresurser och urbana områden. Eleverna kommer att få insikt i hur Sveriges geografi påverkar landets kultur och samhälle.

Kunskapskrav

Eleven kan med något stöd redogöra för Sverige som land, dess geografiska indelning och dess natur- och kulturlandskap.

Lärarledda instruktioner

Sveriges landskap och indelning (10 min)

  • Presentera de olika landskapen i Sverige.
  • Diskutera Sveriges administrativa indelning (län och kommuner).
  • Visa kartor för att hjälpa eleverna att visualisera indelningen.

Naturresurser och miljö (15 min)

  • Redogöra för Sveriges viktiga naturresurser (t.ex. skog, vatten, mineraler).
  • Diskutera hur dessa resurser utnyttjas inom olika industrier.
  • Ge exempel på skyddade naturområden och deras betydelse för miljön.

Städer och befolkning (15 min)

  • Presentera Sveriges största städer och deras geografiska läge.
  • Diskutera urbaniseringens påverkan på befolkningen och miljön.
  • Jämföra och kontrastera livsstilen i storstäder och på landet.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Återkoppla till dagens lektion och låt eleverna dela med sig av sina tankar.
  • Be eleverna ställa frågor och diskutera vad som varit mest intressant.
  • Ge information om nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna kan delas in i grupper för att skapa en ”geografisk broschyr” om ett specifikt svenskt landskap. De ska inkludera kartor, bilder och fakta om landskapet.

Exit-ticket

  • Vilka är de fyra huvudlandskapen i Sverige?
  • Norrland, Svealand, Götaland och Öland.
  • Nämn en viktig naturresurs som Sverige har.
  • Skog eller vatten.
  • Vad är Sveriges huvudstad?
  • Stockholm.
  • Hur påverkar urbanisering Sveriges geografi?
  • Ökar befolkningstätheten i städer och förändrar landskapsanvändning.
  • Ange ett exempel på ett skyddat naturområde i Sverige.
  • Abisko nationalpark.

Hemuppgift

Som hemuppgift kan eleverna välja ett svenskt landskap och skriva en kort rapport om dess geografi, väder och betydelse. De ska även inkludera en karta och bilder.

Citat

”Sverige är mer än ett land, det är en känsla.” – Olof Palme, 1980. Detta citat betonar den kulturella och geografiska rikedom som Sverige har, vilket kopplar an till lektionens tema om Sveriges geografi.

Nästa lektion

För nästa lektion kan temat vara “Kulturgeografi: hur människor påverkar sina miljöer”. Detta är relevant då det bygger vidare på den geografiska grund förståelse och kopplar till hur människor interagerar med sin omgivning.


Modern Tillbaka-knapp
×