Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Geografi
Tema: Kulturgeografi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kulturgeografi och hur mänskliga aktiviteter påverkar och formar landskapet. Provets frågor syftar till att utvärdera elevernas kunskaper kring kulturella faktorer och deras inverkan på rum och plats.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus är att utforska begreppet kulturgeografi och hur mänskliga aktiviteter formar och påverkar landskapet. Eleverna kommer att lära sig om hur kulturella faktorer, som språk, religion och traditioner, påverkar rum och plats.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för hur människan påverkar och använder sin omgivning samt ge exempel på hur olika kulturer kan forma landskapet.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder kulturgeografi?
A) En studie av klimatförändringar
B) En studie av hur människor formar sina miljöer
C) En studie av kulturella faktorer och deras påverkan på rum och plats
D) En studie av djurliv och ekosystem
2. Vilken av följande aktiviteter påverkar mest landskapet?
A) Att läsa böcker
B) Jordbruk
C) Simning
D) Skogsbad
3. Hur påverkar urbanisering landskapet?
A) Genom att skapa fler byggnader och infrastruktur
B) Genom att minska befolkningstätheten
C) Genom att öka naturreservat
D) Genom att stoppa all mänsklig aktivitet
4. Vad är en kulturell faktor?
A) En typ av väderförhållande
B) Något som rör normer, traditioner, språk eller religion
C) En politisk åsikt
D) En typ av vegetation
5. Vilken av följande beskriver globalisering bäst?
A) En lokal händelse
B) En process som minskar kulturella skillnader
C) En process som påverkar lokala kulturer och miljöer
D) En teknologisk innovation
6. Vilket av följande är ett exempel på infrastruktur?
A) Traditionella kläder
B) Vägar och broar
C) Språk
D) Kulturfestivaler
7. Vilken roll har kulturella traditioner i landskapsutveckling?
A) De bidrar till sättet människor använder och formar sitt område
B) De har ingen betydelse
C) De stoppar all utveckling
D) De omfattar endast mat
8. Vad kan vara en följd av att traditioner förändras genom globalisering?
A) Lokala kulturer kan förändras eller försvinna
B) Traditioner förblir oförändrade
C) Ingen påverkan på kulturer
D) Endast moderna traditioner återstår
9. Vad betyder att analysera mänskliga aktiviteter?
A) Att undersöka hur dessa aktiviteter påverkar landskapet
B) Att endast fokusera på det förflutna
C) Att föreslå nya aktiviteter
D) Att stoppa mänskliga aktiviteter
10. Vad är syftet med en kulturkarta?
A) Att visa geografiska gränser
B) Att identifiera kulturella element som påverkar landskapet
C) Att visa vägar och transportmedel
D) Att beskriva befolkningsstatistik
11. Hur kan transport påverka kulturgeografi?
A) Genom att begränsa rörelsefriheten
B) Genom att öka tillgången till resurser och platser
C) Genom att skapa mer stillastående livsstilar
D) Genom att reducera kulturell mångfald
12. Vilka av följande faktorer kan skapa ett kulturellt landskap?
A) Endast naturliga element
B) Bara ekonomiska faktorer
C) Interaktionen mellan mänskliga aktiviteter och naturen
D) Enbart byggnader
13. Vilket av följande kan vara en konsekvens av stadsutveckling?
A) Minskad population
B) Förändrad användning av mark och resurser
C) Färre bulvaner
D) Ökad enhetlighet i kulturer
14. Vad innebär analys av kulturella landskap?
A) Att endast studera traditioner
B) Att fokusera på enskilda individer
C) Att förstå sambanden mellan kultur och rum
D) Att jämföra djur och växter
15. Hur kan kultur påverka hur människor ser på miljöfrågor?
A) Genom olika värderingar och perspektiv på natur
B) Det har ingen påverkan
C) Genom att alla ser på miljöfrågor likadant
D) Genom enhetliga lagar
Resonerande frågor
1. Hur kan kulturella traditioner påverka valet av livsstil i olika delar av världen?
Denna fråga möjliggör för eleverna att koppla traditioner till livsstilsval och uppvisa djupare förståelse för kulturens påverkan.
2. Diskutera hur globalisering kan både berika och hota lokala kulturer. Ge exempel.
Frågan öppnar för en diskussion om dualiteten i globaliseringens effekter och uppmuntrar elever att tänka kritiskt om kultur.
3. Analysera hur mänskliga aktiviteter har förändrat ett specifikt område du känner till.
Denna fråga erbjuder eleverna möjlighet att visa insikter och detaljer kring förändringar i lokala miljöer.
4. Vilka strategier kan samhällen använda för att bevara sina kulturella identiteter i en globaliserad värld?
Frågan ger eleverna utrymme för kreativt tänkande och lösningar kring kulturbevarande.
5. Hur påverkar förändringar i infrastruktur lokalsamhällen och deras kultur?
Denna fråga inbjuder till kritisk analys av hur infrastruktur påverkar kulturer och samhällens dynamik.
6. Reflektera över hur olika kulturer kan dela gemensamma utrymmen utan att tappa sin identitet.
Visar elevernas förmåga att tänka på mångfald och interaktion mellan kulturer.
7. På vilket sätt kan elever bidra till att bevara sin egen kultur? Ge exempel.
Denna fråga engagerar elever att reflektera över deras aktiva roll i kulturbevarande och skapande.
8. Hur kan kunskap om kulturgeografi hjälpa oss att lösa framtida utmaningar?
Denna fråga uppmanar till en visionär och framtidsinriktad syn på disciplinens betydelse i samhälle och miljö.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna bedöms med 1 poäng var, och resonerande frågor bedöms med 3 poäng var.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).