En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Geografi – Städer i världen: ekonomi och samhälle

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Geografi

Tema: Städer i världen: ekonomi och samhälle

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur städer utvecklas, samt deras ekonomiska och sociala betydelse. Provfrågorna syftar till att utvärdera elevernas kunskaper om urbanisering och socio-ekonomiska aspekter kopplade till städer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att eleverna ska “kunna redogöra för hur städer växer fram och vilken betydelse ekonomin, kulturen och samhället har för stadens utveckling.”

Kunskapskrav

Provets koppling till ämnets kunskapskrav utformas efter följande:

  • Eleven kan redogöra för och ge exempel på olika faktorer som påverkar städers utveckling.
  • Eleven kan förklara sambandet mellan ekonomi, kultur och samhälle i en stads utveckling.
  • Eleven kan diskutera sociala frågor kopplade till urbana miljöer.

Prov

Faktafrågor

1. Vad menas med urbanisering?

A) Människor flyttar från städer till landsbygd

B) Människor flyttar från ett land till ett annat

C) Människor flyttar från landsbygden till städer (Korrekt svar)

D) Människor flyttar inom samma stad

2. Vilken av följande faktorer driver ofta urbanisering?

A) Förbättrad infrastruktur

B) Ökad tillgång till gröna områden

C) Ökad jobbtillgång (Korrekt svar)

D) Minskat utbildningsutbud

3. Vilken funktion har städer ofta i ekonomin?

A) De är främst bostadsområden

B) De fungerar som centra för handel och tjänster (Korrekt svar)

C) De fungerar som jordbruksområden

D) De är knutpunkter för transport

4. Hur påverkar ekonomisk tillväxt livskvaliteten i en stad?

A) Den minskar livskvaliteten

B) Den har ingen påverkan

C) Den kan öka livskvaliteten (Korrekt svar)

D) Den påverkar endast vissa områden

5. Vilken av följande är en social utmaning som storstäder kan möta?

A) Förbättrad kollektivtrafik

B) Bostadsbrist (Korrekt svar)

C) Ökad tillgång till utbildning

D) Höjda livskostnader

6. Hur påverkar kulturevenemang stadsidentiteten?

A) De har ingen betydelse

B) De kan förstärka lokal identitet och samhörighet (Korrekt svar)

C) De kan göra staden mindre attraktiv

D) De leder till ökad segregation

7. Vad innebär det att en stad är ett ekonomiskt centrum?

A) Att det finns många parker

B) Att staden har många arbetstillfällen (Korrekt svar)

C) Att staden är liten

D) Att staden inte har några industrier

8. Vilken av följande är en viktig del av en stads infrastruktur?

A) Kulturevenemang

B) Kollektivtrafik (Korrekt svar)

C) Skolor

D) Parker

9. Vilka branscher dominerar ofta i storstäder?

A) Jordbruk och skogsbruk

B) Tjänstesektorn och industri (Korrekt svar)

C) Byggsektorn

D) Tillverkningsindustri

10. Vad kan vara en konsekvens av segregation i städer?

A) Ökad kulturell mångfald

B) Bostadsbrist i vissa områden (Korrekt svar)

C) Förbättrad livskvalitet

D) Lika tillgång till tjänster för alla

11. I vilken del av världen ökar urbaniseringen snabbast?

A) Europa

B) Asien (Korrekt svar)

C) Afrika

D) Nordamerika

12. Vilken roll har utbildning i en stads utveckling?

A) Den påverkar inte utvecklingen

B) Utbildning kan leda till bättre jobb och livskvalitet (Korrekt svar)

C) Utbildning är oviktig

D) Utbildning ökar endast kostnader

13. Hur kan städer bli mer hållbara?

A) Genom att öka biltrafiken

B) Genom att förbättra kollektivtrafik och skapa gröna områden (Korrekt svar)

C) Genom att förstöra grönområden

D) Genom att minska tillgången till tjänster

14. Vilken effekt har kultur på en stads ekonomi?

A) Den har ingen effekt

B) Den kan attrahera turister och skapa jobb (Korrekt svar)

C) Den sänker livskvaliteten

D) Den ökar kostnaderna

15. Vad kan städer göra för att bekämpa bostadsbrist?

A) Sänka byggstandarder

B) Bygga fler bostäder (Korrekt svar)

C) Öka hyresnivåerna

D) Minska tillgången till tjänster

Resonerande frågor

1. Diskutera hur urbanisering påverkar livskvaliteten i både positiva och negativa aspekter. Syftet är att ge eleverna möjlighet att resonera kring komplexiteten av urbanisering.

2. Vilken roll spelar kultur i att forma stadsidentiteten? Frågan möjliggör djupgående analyser om kulturens påverkan på samhällen.

3. Hur kan ekonomisk tillväxt kopplas till sociala frågor som bostadsbrist? Frågan uppmanar eleverna att koppla ihop olika teman och skapa en helhetsbild.

4. Vilka strategier kan städer använda för att bli mer hållbara? Ger eleverna möjlighet att föreslå lösningar och tänka kritiskt kring stadsutveckling.

5. Diskutera vilka utmaningar som storstäder står inför när det gäller segregation och hur det kan påverka samhällsstrukturen. Eleverna kan visa insikt om sociala strukturer och deras konsekvenser.

6. Hur påverkar ett växande antal invånare i en stad dess infrastruktur? Frågan ger eleverna utrymme att analysera praktiska aspekter av urban utveckling.

7. Vilken betydelse har utbildning för stadsutveckling och invånarnas livsvillkor? Diskussionen här kan leda till insikter om vikten av utbildning i samhällen.

8. Kan kulturevenemang bidra till ekonomisk tillväxt i städer? Hur? Eleverna kan resonera kring sambandet mellan kultur och ekonomi.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera och resonerande frågorna bedöms med 3 poäng vardera. Totalt krävs följande poäng för betyg:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)

×