Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Geografi
Tema: Jordens Endogena och Exogena Processer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om jordens endogena och exogena processer, inklusive deras inverkan på landskapet samt skillnader mellan olika geologiska fenomen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar jordens inre och yttre processer, inklusive hur dessa processer formar landskapet, samt en översikt av vulkaner, jordbävningar, erosion och sedimentation.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva olika processer som formar landskapet. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar dessa processer och hur de yttrar sig i naturen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett exempel på en endogen process?
- A) Erosion
- B) Vulkanutbrott
- C) Flodöversvämning
- D) Vindförflyttning
2. Vad orsakar jordbävningar?
- A) Plattorna i jordskorpan rör sig
- B) Vattennivåer förändras
- C) Vulkanutbrott
- D) Erosion av mark
3. Vilken typ av erosion orsakas främst av vatten?
- A) Vinderosion
- B) Vattenerosion
- C) Glaciärerosion
- D) Telefonskärmar
4. Vilket fenomen kan orsaka tsunamis?
- A) Jordbävningar under havet
- B) Stora regnmängder
- C) Vindar
- D) Glaciärsmältning
5. Vad innebär sedimentation?
- A) Översvämning av landskap
- B) Avlagring av material i nya områden
- C) Rening av vatten
- D) Aktivitet i en vulkan
6. Vad är erosion?
- A) Skapandet av nya vulkaner
- B) Processen där mark och berg bryts ner
- C) Styrkan i en jordbävning
- D) Bildandet av nya sjöar
7. Vad är skillnaden mellan endogena och exogena processer?
- A) Endogena sker från ytan, exogena från inre
- B) Endogena sker från jordens inre, exogena på ytan
- C) Endogena är långsamma, exogena är snabba
- D) Ingen skillnad
8. Vilken typ av vulkan är mest explosiv?
- A) Stratovulkan
- B) Sköldvulkan
- C) Lavatrycksvulkan
- D) Vulkanisk havsö
9. Vilka faktorer påverkar erosion?
- A) Vatten, vind, is och gravitation
- B) Bara vatten
- C) Endast jordbävningar
- D) Enbart människans påverkan
10. Vilka typer av plattektonik kan orsaka jordbävningar?
- A) Divergerande plattor
- B) Konvergerande plattor
- C) Transform plattor
- D) Kombination av alla ovan
11. Vad rapporteras om vulkanutbrott?
- A) Endast ljudet
- B) Effekterna på omgivningen
- C) Vattnets temperatur
- D) Vindens hastighet
12. Hur påverkar människor naturliga processer som erosion?
- A) De kan inte påverka dem
- B) Genom byggande och markanvändning
- C) Endast genom aktiv hjälp
- D) Ingen påverkan alls
13. Vad kännetecknar en sköldvulkan?
- A) Branta sidor
- B) Låg lutning och bred bas
- C) Ingen aktivitet
- D) Mycket spanskt
14. Vad är en individer som studerar vulkaner kallas?
- A) Botaniker
- B) Vulkanolog
- C) Geolog
- D) Meteorolog
15. Vilka typer av naturliga fenomen kan orsakas av exogena processer?
- A) Erosion, översvämningar, och sedimentation
- B) Jordbävningar
- C) Vulkanutbrott
- D) Inga
Resonerande frågor
1. Diskutera hur endogena processer kan påverka mänsklig bebyggelse.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på sambandet mellan natur och mänsklig aktivitet.
2. Förklara skillnaderna mellan olika typer av erosion och hur de påverkar landskapet.
Eleverna får möjlighet att diskutera detaljerade processer och deras effekter.
3. Ge ett exempel på hur sedimentation kan vara både positiv och negativ för miljön.
Frågan ger utrymme för elevernas analys av olika perspektiv på naturliga processer.
4. Hur kan människor minska effekterna av jordbävningar?
Denna fråga ger eleverna chansen att reflektera över lösningar och samhälleliga åtgärder.
5. Diskutera på vilket sätt vulkanutbrott kan påverka klimatet.
Frågan utmanar eleverna att tänka på globala konsekvenser av lokala fenomen.
6. Hur kan förändringar i erosion påverka vattenförsörjning?
Eleverna uppmanas att knyta samman korrelationer mellan geologi och samhälle.
7. Utvärdera effekterna av mänskliga aktiviteter på vulkaniska processer.
Eleverna får möjlighet att resonera kring mänsklig påverkan på natur.
8. Analysera hur förståelsen av geologiska processer kan påverka stadsplanering.
Denna fråga uppmanar till övergripande tankar om hur geografi påverkar utvecklingen.
Bedömning
Provet bedöms utifrån faktafrågor och resonerande frågor, där faktafrågorna ger högst 15 poäng och resonerande frågor ger högst 8 poäng. Totalt krävs minst 8 poäng för betyg E, 12 poäng för betyg C (minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för betyg A (minst 5 poäng från resonerande frågor).