Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Geografi

Tema: Klimatförändringar och Deras Konsekvenser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för klimatförändringar, deras orsaker och konsekvenser, samt åtgärder för att minska och anpassa sig till dessa förändringar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Lektionens centrala innehåll handlar om klimatförändringar, orsakerna till dessa förändringar, deras effekter på miljön och människan, samt åtgärder för att motverka och anpassa sig till förändringarna.”

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för vad klimatförändringar innebär och ge exempel på deras konsekvenser för natur och samhälle. Eleven kan också diskutera åtgärder för att minska påverkan och anpassning till klimatförändringar.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär klimatförändringar?

A) Kortvariga väderförändringar

B) Långsiktiga förändringar i vädermönster och temperatur

C) En snabb påverkan på vädret

D) En förändring i djurlivet

2. Vilken av följande mänskliga aktiviteter bidrar mest till klimatförändringar?

A) Att återvinna papper

B) Att använda offentliga transportmedel

C) Utsläpp av växthusgaser från förbränning av fossila bränslen

D) Att plantera träd

3. Vilken konsekvens kan klimatförändringar ha på ekosystem?

A) Stabilisering av livsmiljöer

B) Förlust av biologisk mångfald

C) Ökning av populationer

D) Förbättrad jordbruksproduktion

4. Vad är en social konsekvens av klimatförändringar?

A) Fler jobb inom förnybar energi

B) Oroligheter över vattenbrist i områden med extrema torka

C) Ökad turism

D) Förbättrad hälsa

5. Vilken roll spelar förnybar energi i kampen mot klimatförändringar?

A) Minskar beroendet av fossila bränslen och minskar koldioxidutsläpp

B) Ökar användningen av kolkraft

C) Har ingen betydelse

D) Ökar utsläppen av växthusgaser

6. Vilket av följande är ett globalt initiativ för att bekämpa klimatförändringar?

A) FN:s deklaration om mänskliga rättigheter

B) Biodiversitetskonventionen

C) Parisavtalet

D) Handelsavtalet mellan länder

7. Vad kan individer göra för att minska sin klimatpåverkan?

A) Göra livsstilsförändringar som att minska köttkonsumtionen

B) Fortsätta använda fossila bränslen

C) Sluta återvinna

D) Öka sitt bilåkande

8. Hur kan klimatförändringar påverka havsnivåer?

A) Genom att smälta glaciärer och polarisar

B) Genom att öka mängden sötvatten i havet

C) Genom att skapa fler öar

D) Genom att öka mängden regn

9. Vilken är en naturlig orsak till klimatförändringar?

A) Utsläpp av gifter

B) Vulkanutbrott

C) Skogsavverkning

D) Städning av städer

10. Vad innebär hållbar utveckling?

A) Att använda alla resurser utan begränsningar

B) En metod för att öka befolkningen

C) Att tillgodose dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter

D) Att fokusera på ekonomisk tillväxt på bekostnad av miljön

11. Vilket av följande är ett exempel på en extremväderhändelse kopplad till klimatförändringar?

A) Översvämningar

B) Lätta regn

C) Värmeböljor på vintern

D) Normal temperaturvariation

12. Vad är en potentiell lösning på klimatförändringar?

A) Minimera användningen av solenergi

B) Öka investeringar i förnybar energi

C) Öka fossila bränslen

D) Sluta med all form av jordbruk

13. Hur hanteras klimatförändringar på kommunal nivå?

A) Genom att ignorera problemet

B) Genom att skapa lokala klimatanpassningsstrategier

C) Genom att öka koldioxidutsläppen

D) Genom att avskaffa förnybar energi

14. Vilken typ av forskning är viktig för att förstå klimatförändringar?

A) Klimatmodellering och datainsamling

B) Historiska studier om forntida kulturer

C) Utbildning för barn

D) Ingen forskning krävs

15. Vad är en klimatåtgärd?

A) Att öka fossila bränslen

B) Åtgärder som syftar till att minska klimatpåverkan

C) Att ignorera klimatfrågor

D) Att öka användningen av plast

Resonerande frågor

1. Diskutera hur klimatförändringar påverkar olika länders ekonomier. Denna fråga ger elever möjlighet att visa sin förståelse för de socioekonomiska effekterna av klimatförändringar på global nivå.

2. Hur kan individer effektivt bidra till att bekämpa klimatförändringar i sin vardag? Eleverna får möjlighet att reflektera över personligt ansvar och egen påverkan.

3. Resonera kring skillnaden mellan anpassning och att förebygga klimatförändringar. Frågan ger djupare insikt i strategier för att hantera klimatutmaningar.

4. Vilka långsiktiga konsekvenser kan klimatförändringar få på ekosystemen? Eleverna får chansen att analysera komplexa samband och förutsäga framtida förändringar.

5. Diskutera vikten av internationellt samarbete i kampen mot klimatförändringar. Frågan uppmuntrar till en diskussion om globala lösningar och ansvar.

6. Hur kan utbildning och medvetenhet kring klimatfrågor påverka individers och samhällens beteende? Detta ger eleverna möjlighet att uttrycka hur information kan leda till förändring.

7. Vad kan göras för att öka medvetenheten om klimatförändringar i samhället? Eleverna får chansen att föreslå konkreta åtgärder och initiativ.

8. Resonera kring de etiska övervägandena bakom klimatåtgärder. Denna fråga erbjuder en djupare analys av de etiska aspekterna kring hållbarhet och klimatengagemang.

Bedömning

Provets innehåll kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För att uppnå betyget E krävs totalt 8 poäng, varav minst 0 poäng från resonerande frågor. För betygsnivå C krävs 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.