Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges klimat och väder, inklusive de olika klimatzonerna och hur väder påverkar samhället och naturen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på klimatet och vädret i Sverige. Vi kommer att lära oss om de olika klimatzonerna i Sverige, hur väder påverkar vår vardag, samt de faktorer som påverkar klimatet i vårt land.
Kunskapskrav
Eleven beskriver och förklarar Sveriges klimat och de olika vädertyperna samt deras inverkan på samhälle och natur.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är skillnaden mellan klimat och väder?
A) Klimat är genomsnittliga väderförhållanden över tid, medan väder är de aktuella förhållandena.
B) Klimat är alltid kallt, medan väder kan vara varmt.
C) Klimat förändras ofta, medan väder är stabilt.
D) Ingen skillnad finns.
Rätt svar: A
2. Vilken klimatzon finns i Sverige?
A) Tropiskt klimat
B) Polarklimat
C) Tempererat klimat
D) Ökenklimat
Rätt svar: C
3. Hur påverkar vädret jordbruket?
A) Väder påverkar skördar och växtsäsonger.
B) Väder har ingen påverkan.
C) Väder gör jordbruk svårare vid alla tillfällen.
D) Väder gör jordbruk mer lönsamt.
Rätt svar: A
4. Vad är en typisk väderföreteelse i Sverige under vintern?
A) Regn
B) Snöfall
C) Varmt och soligt
D) Stormar
Rätt svar: B
5. Vad är viktigt att förstå om klimat och väder?
A) För att kunna planera och anpassa aktiviteter.
B) För att ignorera miljöfrågor.
C) För att alltid ha solsken.
D) För att undvika stormar.
Rätt svar: A
6. Vilken faktor påverkar klimatet i Sverige mest?
A) Latitud
B) Befolkningstäthet
C) Bergskedjor
D) Växtlighet
Rätt svar: A
7. Hur bidrar havsströmmar till klimatet?
A) De påverkar temperatur och nederbörd.
B) De orsakar alltid översvämningar.
C) De har ingen påverkan.
D) De gör vädret kallare.
Rätt svar: A
8. Vilken klimattyp kännetecknar mest av Sverige?
A) Subarktiskt klimat
B) Kontinentalt klimat
C) Medelhavsklimat
D) Torrt klimat
Rätt svar: A
9. Vilket påstående om klimatet är sant?
A) Klimatet är oberoende av väder.
B) Klimatet förändras aldrig.
C) Klimatet kan förändras över lång tid.
D) Klimatet är alltid samma.
Rätt svar: C
10. Vad påverkar extremväder?
A) Faktorer som temperatur och lufttryck.
B) Ingen påverkan.
C) Endast människans aktiviteter.
D) Enbart naturen.
Rätt svar: A
11. Vilken typ av vegetation är vanligast i tempererat klimat?
A) Ökenväxtlighet
B) Barrskog
C) Tropisk regnskog
D) Tundra
Rätt svar: B
12. Vad kännetecknar subarktiskt klimat?
A) Hög nederbörd och varma temperaturer.
B) Kalla vintrar och korta, svala somrar.
C) Konstant temperatur året om.
D) Inga nederbörd.
Rätt svar: B
13. Vilken typ av väder kan påverka sportaktiviteter?
A) Kraftig snöfall
B) Varmt väder
C) Regn
D) Allt ovanstående
Rätt svar: D
14. Vad förklarar en väderprognos?
A) En sammanställning av väder från flera år.
B) Aktuella förhållanden i ett område.
C) Framtida väderförhållanden.
D) En diskussion om klimat.
Rätt svar: C
15. Vad kan göras för att hantera extremväder?
A) Ingen aktivitet behövs.
B) Beredskapsplaner och information.
C) Förbise det helt.
D) Enbart lokal anpassning.
Rätt svar: B
Resonerande frågor
1. Förklara hur lokaliseringen av Sverige påverkar dess klimat.
Detta ger eleverna möjlighet att diskutera geografiska faktorer och deras inverkan.
2. Diskutera hur olika klimatzoner i Sverige påverkar det lokala ekosystemet.
Här visar eleverna sin förståelse för samband mellan klimat och biologisk mångfald.
3. Resonera kring hur extremväder kan påverka ekonomin i Sverige.
Denna fråga uppmanar till djupgående tänkande kring samhällsekonomiska effekter.
4. Analysera hur klimatförändringar kan påverka vädret i Sverige.
Eleverna får reflektera över aktuella globala utmaningar och lokala konsekvenser.
5. Hur kan vi som samhälle förbereda oss för förändringar i klimatet?
Denna fråga uppmanar till diskussion om beredskap och anpassning.
6. Reflektera över hur väder och klimat påverkar ditt eget liv.
Här kan eleverna koppla den teoretiska kunskapen till sina egna erfarenheter.
7. Jämför hur olika vädertyper påverkar fritidsaktiviteter under olika årstider.
Elevernas förmåga att resonera och koppla teori till praktiska exempel prövas.
8. I vilken utsträckning kan vi påverka klimatet genom våra aktiviteter?
Denna fråga öppnar för diskussion om individuellt och kollektivt ansvar.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar. Resonerande frågor: 2 poäng per rätt svar.
E: 8 poäng totalt, min. 3 poäng från resonerande frågor.
C: 12 poäng totalt, min. 5 poäng från resonerande frågor.
A: 18 poäng totalt, min. 5 poäng från resonerande frågor.