Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Geografi
Tema: Befolkningsdynamik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av befolkningsdynamik, inklusive befolkningsfördelning, migration och urbanisering samt deras konsekvenser på samhällen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar befolkningsfördelning och befolkningstillväxt i olika delar av världen. Eleverna kommer att studera orsaker till migration och urbanisering, samt diskutera konsekvenserna av demografiska förändringar på samhällen.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva och ge exempel på befolkningsstrukturer och befolkningsfördelning i olika delar av världen. Eleven ska också kunna resonera kring orsaker och konsekvenser av migration och urbanisering.
Prov
Faktafrågor
- Vad är befolkningsdynamik?
A) Förändringar i befolkningens sammansättning
B) **Rörelser och förändringar inom och mellan populationer**
C) En stabil befolkning
D) Ingen av ovanstående - Vad kan vara en orsak till migration?
A) Kulturella faktorer
B) **Ekonomiska faktorer**
C) Klimatförändringar
D) Politiska faktorer - Vad kännetecknar urbanisering?
A) Minskning av befolkning i städer
B) **Ökning av befolkning i städer**
C) Stagnation i befolkningstillväxt
D) Ökning av landsbygdsområden - Vilken av följande är en konsekvens av urbanisering?
A) Förbättrad livskvalitet för alla
B) **Ökad belastning på infrastruktur och bostäder**
C) Minskat behov av transporter
D) Ingen påverkan på sociala strukturer - Vad är en viktig faktor för befolkningstillväxt?
A) **Födelsetal**
B) Dödstal
C) Migration
D) Urbanisering - Vilken av följande skulle kunna driva inrikes migration?
A) **Högre livskvalitet i staden**
B) Minskande jobb i staden
C) Utökad offentlig service på landsbygden
D) Låga levnadskostnader på landsbygden - Vad är ett exempel på internationell migration?
A) Resa inom samma land
B) **Flytta från ett land till ett annat**
C) Stanna permanent i en stad
D) Kortvarig arbetsmigration - Hur kan demografiska förändringar påverka ett samhälle?
A) **Genom förändringar i arbetskraft och sociala strukturer**
B) Ingen påverkan alls
C) Minskar behovet av utbildning
D) Ökar likformigheten i samhällen - Vilken av följande faktorer påverkar global befolkningsfördelning?
A) **Geografiska och ekonomiska faktorer**
B) Politisk stabilitet
C) Utbildningsnivå
D) Kulturella preferenser - Vad är en av orsakerna till urbanisering?
A) Minskande befolkningsantal i städer
B) **Sökande av jobb och bättre livsvillkor**
C) Förbättrad jordbruksteknik
D) Minska trafiken i städer - Vilken roll spelar migration för befolkningsdynamiken?
A) Migration ökar alltid befolkningsantalet
B) **Migration påverkar befolkningsfördelning och struktur**
C) Migration leder till stagnation av befolkningstillväxt
D) Migration har ingen betydelse för befolkningsdynamik - Vilket av följande är sant gällande befolkningsfördelning?
A) Befolkningen är alltid jämnt fördelad
B) **Befolkning är ofta koncentrerad i städer**
C) Befolkningen ökar bara i landsbygdsområden
D) Inga skillnader finns mellan länder - Vad menas med fattigdom kopplat till urbanisering?
A) Ökad livsstandard
B) **Ökad social ojämlikhet**
C) Förbättrade samhällstjänster
D) Ingen skillnad i levnadsstandard - Vad kan vara en effekt av befolkningstillväxt?
A) **Ökat tryck på resurser och infrastruktur**
B) Minskat behov av utbildning
C) Stabilisering av miljöproblem
D) Mer parklandskap
Resonerande frågor
- Diskutera hur migration påverkar två olika länder på olika sätt.
Syftet med frågan är att eleverna ska visa sin förmåga att analysera och jämföra effekterna av migration. - Resonera kring konsekvenserna av urbanisering för ett specifikt land.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djup förståelse av urbaniseringens komplexa effekter. - Ge exempel på hur befolkningsdynamik kan påverka ett lands politik.
Här får eleverna möjlighet att koppla befolkningsfrågor till politiska beslut och strategier. - Vilka utmaningar kan länder stå inför gällande befolkningstillväxt i framtiden?
Eleverna kan visa sin förmåga att tänka framåt och reflektera över framtida scenarier. - Hur kan utbildning spela en roll i att hantera migration?
Syftet är att undersöka hur viktiga samhällsfunktioner kan påverkas av demografiska förändringar. - Diskutera hur klimatförändringar kan påverka befolkningsdynamik.
Eleverna uppmanas att koppla miljöfrågor till befolkningsdynamik och migration. - Hur kan städer planera för en hållbar framtid med befolkningstillväxt?
Frågan ger möjlighet att diskutera lösningar och strategier för hållbar utveckling. - Koppla begreppet befolkningsdynamik till globala trender som pandemier.
Eleverna får chansen att visa hur underliggande faktorer påverkar befolkningsmönster.
Bedömning
Provets poängsystem är följande:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng möjliga.
- Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välformulerad diskussion, totalt 24 poäng möjliga.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).