Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Geografi
Tema: Ekonomisk geografi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av ekonomisk geografi, inklusive produktionsmönster, handelsflöden och hur resurser används och fördelas globalt. Provets frågor ska ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper om hur geografi påverkar ekonomi och samhällen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Produktionsmönster och handelsflöden på global nivå, samt hur resurser fördelas och används.”
Kunskapskrav
”Eleven ska kunna beskriva och ge exempel på olika ekonomiska aktiviteter i samband med produktion och konsumtion.”
”Eleven ska också kunna resonera om hur dessa aktiviteter påverkar samhällen och ekonomier.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken typ av ekonomisk aktivitet involverar jordbruk och råvaruproduktion?
A) Tertiär
B) Sekundär
C) Primär
D) Primär
2. Vilken av följande faktorer påverkar vanligtvis handelsflöden?
A) Temperatur
B) Tullar och avtal
C) Befolkningsmängd
D) Utbildningsnivå
3. Vad kallas en karta som visar handelsrörelser mellan länder?
A) Tematisk karta
B) Fysisk karta
C) Politisk karta
D) Handelsflödeskarta
4. Vad innebär globalisering i samband med ekonomi?
A) Mindre internationell handel
B) Ökad internationell handel
C) Minska produktionen
D) Öka tullar
5. Hur påverkar tillgången på naturresurser produktionen av varor?
A) Det spelar ingen roll
B) Det bestämmer vad som kan produceras
C) Det minskar cost-effektiviteten
D) Det ökar efterfrågan
6. Vilken typ av aktivitet är knuten till tillverkning av varor?
A) Primär
B) Sekundär
C) Tertiär
D) Ingen av ovanstående
7. Vilket av följande exempel är en sekundär aktivitet?
A) Att arbeta som läkare
B) Att odla grönsaker
C) Att tillverka bilar
D) Att lagra varor
8. Vad är en viktig konsekvens av globaliseringen för länder?
A) Ökande internationella relationer
B) Minskat samarbete
C) Ökande lokala konflikter
D) Minska kulturella utbyten
9. Hur kan ekonomiska aktiviteter i ett land påverka dess politik?
A) Genom att minska utbildningen
B) Genom att begränsa handel
C) Genom ekonomiska relationer med andra länder
D) Genom att öka arbetslösheten
10. Vilket av följande är ett exempel på en tertiär aktivitet?
A) Skogsbruk
B) Handel och service
C) Industriproduktion
D) Gruvdrift
11. Vilka faktorer påverkar vanligen produktionen i ett land?
A) Enbart teknik
B) Naturresurser och arbetskraft
C) Bara socioekonomiska faktorer
D) Ingen av ovanstående
12. Vad förstår man med begreppet “produktionsmönster”?
A) Varor som inte produceras
B) Struktur i befolkningen
C) Hur produktion organiseras
D) Hur och var varor skapas
13. Vilken av följande faktorer kan påverka handelsmönster?
A) Lokala traditioner
B) Vädret
C) Internationella avtal
D) Ekonomisk politik
14. Vilket av följande är en konsekvens av en ökad globalisering?
A) Ökad konkurrens på marknaden
B) Minska efterfrågan på varor
C) Minska innovationer
D) Öka relevansen av lokala produkter
15. Vilket av följande beskriver bäst arbetsmarknadens utveckling i en globaliserad ekonomi?
A) Stagnation
B) Ökad flexibilitet och rörlighet
C) Färre möjligheter
D) Inga förändringar alls
Resonerande frågor
1. Analysera hur tillgången på naturresurser påverkar den ekonomiska utvecklingen i olika länder.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att resonera kring sambanden mellan resurser och ekonomi.
2. Diskutera på vilket sätt globalisering kan påverka lokala samhällen.
Här ges möjlighet för eleven att reflektera över globaliseringens komplexa effekter.
3. Resonera om vikten av handel för ekonomisk tillväxt och samhälle.
Frågan utmanar eleven att tänka kritiskt kring handel och tillväxt.
4. Jämför och kontrastera primära, sekundära och tertiära ekonomiska aktiviteter och deras betydelse.
Eleven uppmuntras att djupgående analysera skillnader och likheter.
5. Utred hur kulturella faktorer kan påverka handelsflöden mellan länder.
Ger eleven möjlighet att utforska ett mindre vanligt perspektiv inom ekonomisk geografi.
6. Beskriv hur olika länder kan gynnas av handelsavtal.
Eleven får här möjlighet att diskutera för- och nackdelar med olika avtal.
7. Reflektera över hur förändringar i ett lands politiska system kan påverka dess ekonomiska aktiviteter.
Frågan fokuserar på sambanden mellan politik och ekonomi.
8. Diskutera hur miljöfaktorer kan påverka ekonomiska beslut i olika länder.
Eleven uppmuntras att tänka över hur hållbar utveckling kopplas till ekonomi.
Bedömning
Provets poängsystem är som följer:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng möjligt.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng möjligt.
För att nå betyg E krävs minst 8 poäng.
För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minimum 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minimum 5 poäng från resonerande frågor).