En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Geografi – Kultur och landskap

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Geografi

Tema: Kultur och landskap

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för sambandet mellan kultur och landskap samt hur mänskliga aktiviteter påverkar fysiska miljöer. Provets frågor syftar till att utröna hur väl eleverna kan beskriva och resonera kring kulturella faktorer och deras påverkan på landskap.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kultur och landskap, samt hur mänsklig aktivitet påverkar fysiska rum och miljöer. Eleverna ska studera hur kulturella faktorer formas av och formar landskap över tid.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och ge exempel på hur olika kulturer präglas av och påverkar landskapet. Eleven ska också kunna resonera kring förändringar i landskap kopplade till mänsklig aktivitet och kulturella traditioner.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär begreppet landskap?
    • A) En typ av byggnad
    • B) En matematisk modell
    • C) En geografisk yta med fysiska kännetecken
    • D) Det fysiska utseendet och kännetecknen för ett område
  2. Hur påverkar kultur ett landskap?
    • A) Genom traditioner, byggnader och användning av mark
    • B) Endast genom lagstiftning
    • C) Genom väderförhållanden
    • D) Genom teknisk innovation
  3. Ge ett exempel på hur landskap kan förändras över tid.
    • A) Genom kulturell identitet
    • B) Urbanisering kan förändra naturlandskap till städer
    • C) En fastighet säljs
    • D) Genom musikaliska traditioner
  4. Vad är kulturell identitet?
    • A) Hur en person klär sig
    • B) Hur en grupp människor identifierar sig själva baserat på kultur, traditioner och språk
    • C) En typ av matlagning
    • D) En geografisk plats
  5. Nämn en faktor som bidrar till landskapsförändringar.
    • A) Litteratur
    • B) Ekonomiska aktiviteter som jordbruk eller industri
    • C) Musikaliska genrer
    • D) Språkets utveckling
  6. Vilken av följande kan ses som en kulturell påverkan på landskapet?
    • A) Arkitektur och byggnadsstilar
    • B) Naturens utformning
    • C) Klimatförändringar
    • D) Vädermönster
  7. Hur kan traditioner påverka landskapsanvändning?
    • A) Genom att öka befolkningstalet
    • B) Genom att styra hur mark används och vad som byggs
    • C) Genom att förändra klimatet
    • D) Genom att påverka myndighetsbeslut
  8. Vad är viktigt att förstå om industrialiseringens påverkan på landskap?
    • A) Att det alltid är positivt
    • B) Att det leder till markanvändningsförändringar och urbanisering
    • C) Att det inte påverkar kulturen
    • D) Att det är en kortvarig process
  9. Varför är det viktigt att studera sambandet mellan kultur och landskap?
    • A) För att förstå hur vi lever och formas av vår omgivning
    • B) För att se på konst
    • C) För att forska om väder
    • D) För att utveckla teknologi
  10. Vilka kännetecken kan ge ledtrådar till en områdes kulturella historia?
    • A) Enbart fysiska objekt
    • B) Byggnader, vägar och befolkningstraditioner
    • C) Enbart naturlandskap
    • D) Kulturella festivaler
  11. Vad är en viktig aspekt av att analysera landskap över tid?
    • A) Att förstå hur samhällsförändringar påverkar det fysiska utseendet
    • B) Att endast fokusera på miljöskydd
    • C) Att utesluta mänsklig påverkan
    • D) Att se på djurens påverkan

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur traditioner från en specifik kultur kan påverka landskapsanvändning och ge exempel.
    Syftet med denna fråga är att låta eleverna visa djupare förståelse för sambandet mellan kultur och landskap.
  2. Hur kan klimatförändringar påverka kulturella traditioner och i sin tur landskapet?
    Frågan uppmuntrar till reflektion över samtidens utmaningar och deras påverkan på både kultur och miljö.
  3. Beskriv hur urbanisering kan leda till både positiva och negativa förändringar i landskapet.
    Genom att diskutera olika perspektiv visar eleverna komplexiteten i ämnet.
  4. Ge exempel på hur historia kan påverka nuvarande landskapsanvändning i ett specifikt område.
    Syftet är att synliggöra de långsiktiga effekterna av historiska händelser på nutida samhällen.
  5. Resonera kring varför det är viktigt att skydda vissa kulturella och naturlandskap.
    Eleverna får möjlighet att fundera på etiska och samhälleliga aspekter av bevarande.
  6. Hur kan olika kulturer samarbeta för att hantera gemensamma landskapsutmaningar?
    Frågan syftar till att utforska möjligheten till kulturell samverkan och lösningar för framtiden.
  7. Analysera hur berättelser och myter från en kultur kan påverka hur landskapet uppfattas.
    Elever kan visa på ett djupare litterärt och kulturellt perspektiv i sin analys.
  8. Diskutera i vilken utsträckning teknologiska framsteg kan förändra våra landskapsuppfattningar och användningar.
    Frågan ger möjlighet att reflektera över framtida förändringar och innovations roll i kulturen.

Bedömning

Faktafrågor är värda 1 poäng vardera, max 10 poäng. Resonerande frågor är värda 2 poäng vardera, max 16 poäng.

Totalt max: 26 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng (med minst 0 poäng från resonerande frågor).

För betyget C krävs minst 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyget A krävs minst 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).