Prov

Provkonstruktion

Årskurs: 1 Ämne: Matematik Tema: Räknehändelser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för räknehändelser, deras förmåga att kommunicera matematiska begrepp samt deras problemlösningsförmåga med konkreta exempel.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1 ska eleverna få möjlighet att utveckla sina kunskaper i grundläggande matematik, inklusive räknehändelser, geometriska former och samtalsmetoder kopplade till matematik.

Kunskapskrav

Eleven kan använda sig av matematiska begrepp för att kommunicera om räknehändelser. Eleven kan lösa enklare matematiska problem med hjälp av modeller och konkret material.

Prov

Faktafrågor

1. Hur många sidor har en stor triangel?

  • A) 2
  • B) 4
  • C) 5
  • D) 3

2. Hur många snäckor finns bakom trädet om 2 är framför?

  • A) 2
  • B) 3
  • C) 4
  • D) 5

3. Vilka former kan Sum-Sum ha ritat som tillsammans har 8 hörn?

  • A) Cirkel och kvadrat
  • B) Fyrkant och triangel
  • C) Rektangel och cirkel
  • D) Triangel och pentagon

4. Hur många hörn har en kvadrat?

  • A) 2
  • B) 4
  • C) 6
  • D) 8

5. Vad händer om Gugge klipper kvadraten på ett annat sätt?

  • A) Olika resultat
  • B) Det påverkar inte formen
  • C) Blir alltid en triangel
  • D) Blir större

6. Vilken geometrisk form har 3 sidor?

  • A) Rektangel
  • B) Cirkel
  • C) Triangel
  • D) Fyrkant

7. Om det finns 5 snäckor och 2 försvinner, hur många finns kvar?

  • A) 6
  • B) 3
  • C) 2
  • D) 1

8. Hur många hörn har en hexagon?

  • A) 4
  • B) 6
  • C) 8
  • D) 5

9. Vilken av följande figurer är en triangel?

  • A) Kvadrat
  • B) Triangel
  • C) Rektangel
  • D) Cirkel

10. Vad blir summan av 2 och 1?

  • A) 3
  • B) 2
  • C) 4
  • D) 5

11. Hur många sidor har en rektangel?

  • A) 4
  • B) 3
  • C) 5
  • D) 6

12. Om du lägger till 1 till 7, vad får du då?

  • A) 8
  • B) 8
  • C) 7
  • D) 9

13. Vad är 5 minus 2?

  • A) 3
  • B) 3
  • C) 2
  • D) 4

14. Vilka är de tre första heltalen?

  • A) 0, 1, 2
  • B) 1, 2, 3
  • C) 2, 3, 4
  • D) 3, 4, 5

15. Hur många hörn har en pentagon?

  • A) 6
  • B) 5
  • C) 5
  • D) 4

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du kan räkna antalet hörn i en form.

Syftet är att låta eleven visa sin förmåga att förklara och resonera kring räknehändelser.

2. Vad skulle hända om vi satte samman två trianglar?

Syftet är att ge möjlighet att diskutera och förklara konsekvenser och samband.

3. Kan du ge exempel på räknehändelser från din vardag?

Syftet är att uppmuntra eleven att koppla matematiken till konkreta situationer.

4. Hur kan vi använda former för att lösa problem?

Syftet är att låta eleverna resonera kring tillämpning av former i problemlösning.

5. Varför tror du att det är viktigt att förstå räknehändelser?

Syftet är att låta eleverna reflektera över betydelsen av matematikkunskaper.

6. Ge ett exempel på hur du kan dela upp en figur i mindre delar.

Syftet är att uppmuntra kreativitet och resonemang kring geometriska figurer.

7. Varför är det bra att kunna räkna sidor och hörn?

Skapar förståelse för grundläggande matematiska begrepp och vikten av dem i praktiken.

8. Hur skulle du förklara räknehändelser för någon som aldrig har hört om dem?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sin kommunikations- och förklaringsförmåga.

Bedömning

Provet kan bedömas med total 30 poäng. Varje faktafråga är värd 1 poäng och varje resonerande fråga är värd 3 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).