En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI. Svenska som andraspråk – Kommunikation i vardagen

Lektionsplanering

Årskurs: SFI

Ämne: Svenska som andraspråk

Tema: Kommunikation i vardagen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande språkkunskaper för att kunna kommunicera i vardagliga situationer. Eleverna ska få möjlighet att använda sitt svenska språk i praktiska sammanhang, vilket innefattar att samtala, ställa frågor och förstå enkla instruktioner.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i enkla samtal och uttrycka behov och åsikter. Eleven kan också förstå och följa enkla instruktioner och frågor i bekanta sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till vardagskommunikation (10 min)

  • Förklara vikten av att kunna kommunicera i vardagliga situationer.
  • Ge exempel på vanliga fraser och ord som är användbara i olika sammanhang.
  • Diskutera med eleverna om deras egna erfarenheter av att kommunicera på svenska.

Genomgång av fraser och ord (15 min)

  • Presentera och gå igenom vanliga fraser som används i butiker, på arbete och i sociala sammanhang.
  • Använd bilder och situationer för att illustrera språket.
  • Låt eleverna repetera orden och fraserna tillsammans.

Rolspel: Vardagsdialoger (15 min)

  • Dela in eleverna i par och ge dem specifika scenarier att öva på (exempelvis att handla i butik, fråga om vägen).
  • Cirkulera i klassrummet för att ge feedback och hjälpa till.
  • Låt några par framföra sina dialoger för klassen.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens innehåll och betona vikten av vardagskommunikation.
  • Diskutera vad eleverna tyckte var enklast och svårast.
  • Uppmana dem att använda de nya fraserna i sina vardagliga liv.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en dialog utifrån ett vardagligt scenario, exempelvis att beställa mat på en restaurang eller att fråga efter hjälp i en butik. De ska öva i par och sedan framföra sin dialog för klassen.

Exit-ticket

  • Vilken är en vanlig fras du kan säga när du handlar? (Svar: “Hur mycket kostar det?”)
  • Hur ber du någon om hjälp på svenska? (Svar: “Kan du hjälpa mig, tack?”)
  • Ge ett exempel på en situation där du skulle använda frasen “Jag förstår inte.” (Svar: När någon pratar snabbt.)
  • Vad betyder “kan jag få…?” (Svar: Det är en fråga om att få något.)
  • Nämn ett svenskt ord för att beskriva en plats (t.ex. “butik”). (Svar: “Butik” eller “skola”.)

Hemuppgift

Som hemuppgift kan eleverna skriva en kort dialog som de skulle kunna använda i sin vardag. De ska välja ett scenario (t.ex. att träffa en vän, gå till affären) och använda minst fem nya fraser som de lärt sig under lektionen.

Citat

”Det är inte hur mycket vi lär oss, utan hur vi använder det vi lärt oss.” – M.A. Kahn, 2004. Detta citat betonar vikten av praktisk tillämpning av språkkunskaper, vilket är centralt i lektionsinnehållet som handlar om att kunna kommunicera i vardagen.

Nästa lektion

För nästa lektion föreslår jag temat “Nyttiga fraser för arbete och studier”, vilket är relevant för att eleverna ska kunna använda svenska i fler sammanhang och känna sig trygga i arbets- och skolmiljöer.


×