En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Engelska – Vardagligt språk och interaktion

Provkonstruktion

Årskurs: 8 Ämne: Engelska Tema: Vardagligt språk och interaktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda vardagligt språk och interaktion i engelska. Provets innehåll är utformat för att mäta elevernas kommunikativa förmåga i både tal och skrift inom bekanta ämnesområden.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på aktuella och för eleverna bekanta ämnesområden, vardagliga situationer, intressen och aktiviteter. Eleverna ska ges möjlighet att läsa och lyssna på olika typer av texter, samt använda engelska i skrift och tal, vilket främjar deras kommunikativa förmåga.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna förstå och tolka huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven förväntas också kunna formulera sig enkelt både i tal och skrift och kunna uttrycka sig begripligt i interaktion.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder frasen “Can I take your order?”
A. Kan jag ta din beställning?
B. Vill du betala nu?
C. Kan du komma hit?
D. Har du beställt tidigare?

2. Vilken fras är lämplig att använda för att be om hjälp?
A. What is this?
B. Can you help me?
C. Where is the bathroom?
D. I don’t understand.

3. Vad är ett annat sätt att säga “thank you” på engelska?
A. See you later!
B. Thanks!
C. Good bye!
D. Excuse me!

4. Vad är syftet med artighetsfraser?
A. Att göra folk arga
B. För att sälja produkter
C. Att visa respekt och vänlighet
D. Att verka ignoranta

5. Vilken av följande fraser används för att be om något?
A. I don’t want it.
B. Could I have it, please?
C. What is this?
D. I like it.

6. Vilket uttryck används för att gratulera någon?
A. Good job!
B. Congratulations!
C. Hey you!
D. What’s up?

7. När används frasen “I’m sorry”?
A. När du är glad
B. När du vill be om ursäkt
C. När du vill tacka
D. När du vill ge råd

8. Vilken fras kan du använda för att inleda en konversation?
A. Don’t talk to me!
B. Hello! How are you?
C. Goodbye!
D. What are you doing?

9. Hur svarar du vänligt på “How was your day?”?
A. It was great, thank you!
B. I don’t care.
C. What do you want?
D. Leave me alone.

10. Vad skulle du säga om någon ber om ursäkt?
A. That’s okay.
B. Go away!
C. I’m busy.
D. Why did you do that?

11. Vilken av dessa fraser är formell?
A. May I please have your attention?
B. Hey, listen up!
C. Yo!
D. What’s going on?

12. Hur kan du svara på en fråga som du inte kan besvara?
A. Just guess!
B. I’m not sure.
C. Don’t ask me.
D. I have no idea.

13. Vad betyder “Could you repeat that, please?”
A. Kan du upprepa det, tack?
B. Kan du prata snabbare?
C. Vad menar du?
D. Jag förstår inte.

14. Vilken fras skulle du använda när du vill be om något?
A. Give it to me!
B. Could you pass me that, please?
C. Get out of here!
D. I hate this.

15. Vad bör du säga när du lämnar ett rum?
A. Goodbye!
B. I’m leaving now!
C. Don’t follow me!
D. I’m coming back.

Resonerande frågor

1. Diskutera vikten av artighetsfraser i internationell kommunikation.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över kulturella skillnader och kommunikationsstilar.

2. Ge exempel på en vardaglig situation där du använde engelska nyligen.
Frågan uppmuntrar eleverna att koppla teorin till praktiska erfarenheter i deras liv.

3. Hur kan du använda uttryck du lärt dig i olika kulturella sammanhang?
Eleverna får en chans att tänka på språkanvändning utanför klassrummet.

4. Vad har du lärt dig om dina egna kommunikationsmönster genom denna provsektions övningar?
Frågan uppmanar till självständigt tänkande och självanalys.

5. Vilka strategier använde du för att minnas nya fraser?
Denna fråga uppmanar eleverna att diskutera sina inlärningsmetoder och strategier.

6. Hur kan du anpassa ditt språk beroende på vem du pratar med?
Frågan hjälper eleverna att tänka på anpassning och medvetenhet i sina interaktioner.

7. Vad skulle du göra om du inte förstod vad någon sade? Beskriv dina strategier i en sådan situation.
Eleverna får en möjlighet att reflektera över lösningar i kommunikativa utmaningar.

8. Hur kan erfarenheter från denna lektion påverka hur du interagerar med människor i framtiden?
Denna fråga uppmanar eleverna att koppla sin inlärning till framtida tillfällen.

Bedömning

Provets bedömning baseras på poängsystemet där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng. För att uppnå betyget E krävs totalt minst 8 poäng, för C-minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A-minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).