En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 1. Musik – Skapa och spela musik tillsammans

Provkonstruktion

Årskurs: 1 Ämne: Musik Tema: Skapa och spela musik tillsammans

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för musiks skapande och spelande, samt deras förmåga att delta aktivt i musikaliska aktiviteter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1–3 omfattar det centrala innehållet för musik att eleverna får möjlighet att delta i sång och spel i olika former, såsom unison sång och enklare ensemblespel. Eleverna ska även få prova på imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument samt gestaltning av sånger och berättelser med ljud och rytmer.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i sång och musicerande samt göra enkla musikaliska upplevelser begripliga i en musikalisk form.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande instrument är en slaginstrument?

A. Piano

B. Violin

C. **Tamburin**

D. Flöjt

2. Vilken sångform innebär att alla sjunger samtidigt?

A. Solo

B. **Unison sång**

C. Duett

D. Harmonisk sång

3. Vad kallas det när man gör egna ljud med hjälp av rösten?

A. Imitation

B. Melodi

C. **Improvisation**

D. Komposition

4. Vilket instrument används oftast för att spela melodier?

A. **Klaviatur**

B. Maracas

C. Triangel

D. Bastrumma

5. Vad är syftet med att dela in eleverna i grupper under musikgestaltning?

A. Att få dem att vara tysta

B. **Att uppmuntra kreativitet och samarbete**

C. Att leka

D. Att endast öva på instrument

6. Vilket av följande beskriver hur olika instrument låter?

A. Dynamik

B. **Klang**

C. Tonhöjd

D. Rytm

7. Vad möjliggör en sång med rörelse?

A. Att alla sjunger själva

B. **Att gestalta musiken på ett kreativt sätt**

C. Att instrumenten inte används

D. Att det blir tyst

8. Vilket av följande är en del av att spela musik tillsammans i en grupp?

A. Att bara en person spelar

B. **Att lyssna på varandra**

C. Att endast dansa

D. Att sjunga ensam

9. Vad är viktigt vid improvisation med instrument?

A. Att följa noter noggrant

B. Att alltid vara tyst

C. **Att vara kreativ och släppa loss**

D. Att spela samma sak varje gång

10. Vilket instrument är vanligt att använda i folkmusik?

A. **Dragspel**

B. Synthesizer

C. Gitarr

D. Trumpet

11. Hur kan man gestalta en berättelse med musik?

A. Spela tyst

B. **Använda olika rytmer och ljud**

C. Inte involvera instrument

D. Bara sjunga en sång

12. Vad kallas den aktivitet där eleverna skapar egna rörelser till musiken?

A. Förhör

B. **Musikgestaltning**

C. Leka

D. Undersökning

13. Hur kan man använda rösten som ett instrument?

A. Sjunga tyst

B. **Göra ljud och olika tonhöjder**

C. Bara prata

D. Inte använda rösten alls

14. Vilken reflektion görs efter grupppresentationerna?

A. Att tysta varandra

B. **Att diskutera vad som var roligt och intressant**

C. Att spela instrument ensamma

D. Att glömma bort vad som gjordes

15. Vad kan man göra i hemuppgiften?

A. **Sjunga en sång med en vuxen**

B. Skriva en berättelse

C. Testa på instrument ensam

D. Inte göra något

Resonerande frågor

1. Hur kan musik påverka våra känslor, och vilka exempel på detta har du upplevt? Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över musikens emotionella påverkan.

2. Diskutera hur olika kulturer använder musik i sina traditioner. Eleverna får visa kunskap om musikens globala betydelse.

3. På vilket sätt kan improvisation bidra till kreativitet i musik? Här ges eleverna chans att resonera kring betydelsen av improvisation.

4. Hur kan man beskriva skillnaderna mellan olika musikinstrument och deras funktioner? Eleven får möjlighet att visa förståelse för instrumentens unika egenskaper.

5. Reflektera över ditt eget deltagande i den kreativa process som ägde rum. Denna fråga ska demonstrera elevernas självinsikt och kritiska tänkande.

6. Vilken roll spelar röstförmågan i musikaliskt skapande, och hur kan man träna den? Här ges möjlighet att diskutera röstens betydelse.

7. Hur kan musik knyta band mellan människor? Denna fråga öppnar för diskussion om musikens sociala aspekt.

8. Vad lärde du dig om gruppdynamik under grupparbetet, och hur kan detta tillämpas på andra områden? Elever får möjlighet att reflektera över grupparbetets betydelse.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng per rätt svar och resonerande frågor ger 3 poäng per rätt svar.

För betyg E krävs 8 poäng,

För betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor),

För betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).