Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Musik – Skapa och spela musik tillsammans

Lektionsplanering

Årskurs: 1 Ämne: Musik Tema: Skapa och spela musik tillsammans

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1–3 omfattar det centrala innehållet för musik att eleverna får möjlighet att delta i sång och spel i olika former, såsom unison sång och enklare ensemblespel. Eleverna ska även få prova på imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument samt gestaltning av sånger och berättelser med ljud och rytmer.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i sång och musicerande samt göra enkla musikaliska upplevelser begripliga i en musikalisk form.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till musiken (10 min)

  • Berätta om dagens tema: musik och skapande.
  • Presentera några musikinstrument och deras ljud.
  • Diskutera vad musik betyder för olika människor.

Rösten som instrument (10 min)

  • Lär eleverna att använda sin röst som ett musikinstrument.
  • Träna på att göra olika ljud och tonhöjder.
  • Genomför enkla röstövningar, som att sjunga olika toner.

Instrumentpresentation (10 min)

  • Introducera olika instrument (exempelvis tamburin, maracas, klaviatur).
  • Låt eleverna få känna på och prova på instrumenten tillsammans.
  • Diskutera hur olika instrument låter och används.

Kreativ musikgestaltning (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem en kort sång eller melodi.
  • Tillsammans i grupperna skapa egna rörelser och ljud till musiken.
  • Uppmuntra improvisation och kreativitet i deras framförande.

Återsamling och reflektion (10 min)

  • Få grupperna att presentera sina kreativa gestaltningsnummer.
  • Diskutera vad som var roligt och intressant med varandras framträdanden.
  • Avsluta med att sjunga en gemensam sång som alla kan delta i.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de får chansen att experimentera med att skapa egna ljud och rytmer med hjälp av både rösten och praktiska instrument. Ett fokus på att utforska olika musikinstrument och ljud är centralt för aktiviteten. Använd gärna bilder och musikexempel för att inspirera.

Exit-ticket

  • Vad hände i musiken när vi hörde olika instrument?
  • Vilket instrument tyckte du var roligast, och varför?
  • Hur kändes det att improvisera med ljud?
  • Kan du ge ett exempel på en sång vi sjöng?
  • Vad har du lärt dig om din egen röst idag?

Hemuppgift

Eleverna får i hemuppgift att tillsammans med en vuxen sjunga en sång hemma och återberätta vad sången handlar om samt beskriva hur de upplever musiken. Hemuppgiften kan både fungera som en läxa och som en kompletteringsuppgift för elever som varit hemma.

Citat

“Musik är det universella språket av mänsklighet.” – Henry Wadsworth Longfellow, 1807-1882. Detta citat framhäver musikens förmåga att förena människor oavsett bakgrund och betonar vikten av att skapa och dela musik tillsammans.

Nästa lektion

Fokusera på en specifik musikstil, exempelvis folkmusik, och utforska dess historia och betydelse i olika kulturer. Detta ger eleverna en djupare förståelse för musikens kulturella påverkan.


Modern Tillbaka-knapp