Provkonstruktion

Årskurs: 9 Ämne: Idrott och hälsa Tema: Innebandyövningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för tekniska färdigheter inom innebandy samt deras förmåga att reflektera över sin egen och andras prestation i spelet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionen fokuserar på att ge eleverna praktisk kunskap om olika innebandyövningar som förbättrar tekniska färdigheter såsom dribbling, passning, skott och speluppfattning. Detta syftar till att utveckla elevernas prestationsförmåga och samarbetsförmåga i spelet.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna genomföra tekniska övningar och spelmoment i innebandy, samt kunna reflektera över sin egen och andras prestation i spelet.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med att träna dribbling i innebandy?
A) Att förbättra passningsförmågan.
B) Att öka bollkontrollen.
C) Att öva taktik.
D) Att förbättra tekniska färdigheter.

2. Vilken övning tränas när eleverna passar varandra under spel?
A) Skottövningar.
B) Passningsövningar.
C) Dribbling.
D) Taktikövningar.

3. Vad är viktigt att tänka på när man skjuter i innebandy?
A) Placering och teknik.
B) Hastighet och dribbling.
C) Närhet till motståndare.
D) Antalet passningar.

4. Vilken av följande är en övning för att träna bollkontroll?
A) Passningsövningar.
B) Skott från olika vinklar.
C) Zigzag-dribbling.
D) Spel med taktik.

5. Varför är kommunikation viktigt under träning?
A) För att vinna matcher.
B) För att ge och få feedback.
C) För att öka antalet övningar.
D) För att bättre förstå reglerna.

6. Vad förbättrar träning av skottteknik?
A) Placering och tyngd.
B) Antalet skott.
C) Möjligheten att dribbla.
D) Passningsprecision.

7. Vilken typ av passningar övas i “två mot två”?
A) Skottpassningar.
B) Korta och långa passningar.
C) Endast långa passningar.
D) Stabilitet i passningar.

8. Vilket av följande räknas som en teknisk färdighet i innebandy?
A) Dribbling.
B) Spelstrategi.
C) Taktisk analys.
D) Kommunikation.

9. Vilken aspekt av bollkontroll är viktigast för att passa?
A) Noggrannhet.
B) Hastighet.
C) Styrka.
D) Uthållighet.

10. Vad kännetecknar en bra skottövning?
A) Enkelt utförande.
B) Flera spelare inblandade.
C) Variation i vinklar.
D) Snabbhet i utförande.

11. Vilken av följande övningar är inte en typ av passning?
A) Korta passningar.
B) Långa passningar.
C) Dribbling.
D) Skottpassningar.

12. Vad är ett viktigt mål med innebandyövningar?
A) Att ha kul.
B) Att utveckla tekniska färdigheter.
C) Att vinna matcher.
D) Att öka antalet spelare.

13. Vad innebär det att reflektera över sin prestation?
A) Att inte tänka på motståndaren.
B) Att veta kärnan i spelet.
C) Att analysera både sina styrkor och svagheter.
D) Att berätta för andra vägar.

14. Hur kan man förbättra vänsterskotts effektivitet?
A) Genom att titta på andras skott.
B) Genom att öva dribbling.
C) Genom övningar från olika vinklar.
D) Genom att passa mer.

15. Vilken övning stärker spelarnas kämparanda?
A) Enskild träning.
B) Gruppövningar.
C) Teoriundervisning.
D) Självrättande övningar.

Resonerande frågor

1. Beskriv hur olika skottövningar kan påverka en spelares prestation i match.
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att koppla teori till praktik och reflektera över hur träning påverkar prestation.

2. Reflektera över vikten av samarbete i passningsövningar och hur det påverkar spelet.
Frågan syftar till att få eleverna att tänka på gruppdynamik och samarbetsförmåga i spelet, vilket är centralt för att spela effektivt.

3. Hur kan kommunikation förbättra lagets prestation under en match?
Genom att utforska kommunikativa strategier och deras påverkan på spelet får eleverna möjlighet att resonera om viktiga sociala färdigheter.

4. Diskutera skillnaderna mellan skott tekniskt och dribbling i hur de bidrar till spelets resultat.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att jämföra olika tekniska färdigheter och se hur de samverkar i spelet.

5. Vilka faktorer anser du är avgörande för att uppnå god bollkontroll under ett spel?
Eleverna får möjlighet att sammanfatta och reflektera över skillnader i tekniska färdigheter och deras betydelse.

6. Hur kan du använda feedback från träningen för att utveckla dina färdigheter?
Syftet är att få elever att tänka på värdet av feedback och hur det kan tillämpas för att förbättra prestationer.

7. Beskriv hur en bra övning kan motivera spelare att träna mer intensivt.
Frågan syftar till att få eleverna att diskutera motivation och hur den påverkas av övningar och träningens struktur.

8. Hur skulle du kunna leda en övning som stärker lagets samarbetsförmåga?
Elever ges möjlighet att tänkta på ledarskap och hur individuell påverkan kan skapa en bättre gruppdynamik.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera. De resonerande frågorna bedöms med upp till 3 poäng beroende på djup och kvalitet i resonemanget. För betygsenivåer gäller följande poängkrav:

E: 8 poäng totalt, varav minst 0 poäng från resonerande frågor.

C: 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

A: 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.