Provkonstruktion

Årskurs: 9 Ämne: Svenska Tema: Bokanaly

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka skönlitterära texter samt att utvärdera teman och karaktärer i en utvald bok.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll omfattar analys och tolkning av skönlitterära texter, samt förståelse för litterära begrepp och genrer. Eleverna arbetar med att utvärdera teman, karaktärer och stildrag i en utvald bok.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och tolka skönlitterära texter och kan redogöra för centrala teman, handling och karaktärsutveckling.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är ett tema i en bok?
A) En karaktärs namn
B) Huvudidén eller budskapet i berättelsen
C) Antalet sidor i boken
D) Huvudpersonen i berättelsen

2. Vilken av följande är en typisk litterär genre?
A) Roman
B) Citat
C) Samtal
D) Referat

3. Vad innebär karaktärsutveckling?
A) Att karaktären dör
B) Att karaktären förändras under berättelsens gång
C) Att karaktären alltid är hjälte
D) Att karaktären bara finns i bakgrunden

4. Vad är berättarperspektiv?
A) Platsen där berättelsen utspelar sig
B) Vem som berättar historien
C) Antalet kapitel i boken
D) Känslan i boken

5. Vad menas med motiv i litteraturen?
A) Något som upprepas i berättelsen och ger djup
B) En händelse som driver handlingen framåt
C) En beskrivning av karaktärernas utseende
D) Det slutgiltiga resultatet av berättelsen

6. Vilken funktion har dialog i en bok?
A) Skapa spänning
B) För att fylla sidor
C) Att avslöja karaktärers tankar och relationer
D) Att göra texten längre

7. Vad syftar stildrag på?
A) Vad boken handlar om
B) Platsen där berättelsen utspelas
C) Sättet författaren använder språk på
D) Typen av karaktärer i boken

8. Vilken av följande påståenden beskriver en protagonist?
A) En sekundär karaktär
B) Huvudkaraktären i berättelsen
C) En karaktär som alltid gör fel
D) En karaktär som inte är gillad av läsarna

9. Vad kallas en känsla av spänning eller osäkerhet i en berättelse?
A) Suspense
B) Tema
C) Parallell berättelse
D) Beskrivning

10. Vilket av följande påståenden handlar mest om en karaktärs relationer?
A) Hur karaktären interagerar med andra
B) Karaktärens yrke
C) Karaktärens utseende
D) Karaktärens ålder

11. Vilken typ av bokanalys fokuserar på att jämföra teman med andra verk?
A) Tematisk analys
B) Språklig analys
C) Strukturell analys
D) Sammanfattande analys

12. Vad innebär det att göra en karakterisering?
A) Att räkna antalet karaktärer
B) Att beskriva en karaktärs egenskaper och utveckling
C) Att ge karaktären ett namn
D) Att diskutera karaktärens klädsel

13. Vad är syftet med en avslutande sammanfattning i en bokanalys?
A) Att återkoppla till centrala teman och karaktärsutveckling
B) Att presentera nya karaktärer
C) Att förklara bokens titel
D) Att diskutera bokens försäljningssiffror

14. Vad menas med ett litterärt verk?
A) En skapelse av skönlitteratur
B) En journalistisk artikel
C) En vetenskaplig text
D) En reklambroschyr

15. Vilket citat reflekterar över hur rykten påverkar liv?
A) “Det går alltid ett rykte, det är den mest sanna av sanningar.”
B) “Ingen hör vad jag säger.”
C) “Sanningar är många och varierande.”
D) “Berättelser formar våra liv.”

Resonerande frågor

1. Diskutera hur temat kärlek och svek uttrycks i den valda boken.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och analysera litterära teman i djupet.

2. Vilka specifika stildrag har författaren använt för att förstärka karaktärens utveckling?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över språk och stil, vilket är centralt för litteraturanalys.

3. Hur påverkar karaktärernas relationer deras beslut genom berättelsen?
Denna fråga hjälper eleverna att koppla teori till textanalys och visa på sambandet mellan relationer och handling.

4. Vilken roll spelar omgivningen för karaktärernas val och beteenden i berättelsen?
Eleverna får möjlighet att diskutera miljöpåverkan och kontext vilket är viktigt i litterär analys.

5. Resonera kring vikten av berättarperspektiv. Hur ändras historien beroende på vem som berättar?
Ger möjlighet att djupdyka i en nyckelkomponent i litterär analys och uppmuntrar kritiskt tänkande.

6. Vad kan man lära sig av huvudkaraktärens motivationer och konflikter?
En chans att diskutera djupgående teman och moraliska dilemman vilket engagerar eleverna.

7. Jämför temat i den valda boken med ett annat litterärt verk. Vilka likheter och skillnader finns?
En uppgift som främjar analytisk förmåga och intertextualitet.

8. Diskutera ett centralt citat från boken. Vad säger det om karaktärerna eller temat?
Frågan öppnar upp för djup analys av citat och hur de relaterar till bokens centrala budskap.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger upp till 3 poäng per fråga.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).