Provkonstruktion

Årskurs: 1-3 Ämne: SO Tema: Leka förr i tiden

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om hur man lekt förr i tiden, förståelse för skillnader mot dagens lekar och förmåga att reflektera över normer och regler kopplade till lek. Genom provet ska eleverna kunna ge exempel och diskutera sina åsikter kring ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla hur människors levnadsvillkor såg ut förr i tiden, exempelvis genom skildringar i barnlitteratur, sånger och filmer. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över normer och regler i sin livsmiljö samt diskutera moraliska frågor med betydelse för dem.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet ge exempel på hur människor levde förr och beskriva skillnader mot dagens livsvillkor.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken typ av leka inkluderar lekar där man hoppar mellan rutor?
A) Gemensamma lekar
B) Spel
C) Rörliga aktiviteter
D) Hoppa hage

2. Vad kallades leksaker som ofta bestod av trä och användes av barn förr i tiden?
A) Plastleksaker
B) Digitala spel
C) Träleksaker
D) Fluffiga kuddar

3. Vilken lek innebär att barn som lekte försöker fånga varandra?
A) Kurragömma
B) Fångarleken
C) Stafett
D) Bollspel

4. Vilken typ av lekar var populära under långhelger förr i tiden?
A) Videospel
B) Datorspel
C) Bordspel
D) Utelekar

5. Vilken av följande leksaker var vanlig förr men är mindre vanlig idag?
A) Lego
B) Dockor
C) Kälkar
D) Ballonger

6. Vad användes ofta av barn för att göra egna versioner av lekar?
A) Naturliga material
B) Elektroniska enheter
C) Papper och penna
D) Klistermärken

7. Hur påverkar kultur lekarna?
A) De gör dem tråkigare
B) De ger dem en unik känsla
C) De gör dem mindre populära
D) De försvinner helt

8. Vilket årtionde innebar en topp av utelekar hos barn?
A) 2000-talet
B) 1990-talet
C) 1980-talet
D) 1960-talet

9. Vad kallades lekar som ofta hade sånger kopplade till dem?
A) Visor
B) Spel
C) Idéer
D) Lyrik

10. Vad betyder ordet “traditionell” i sammanhanget med lekar?
A) Något nytt
B) Något gammalt
C) En sorts mat
D) Ett spel

11. Hemlagade lekar innehåller ofta:
A) Stora maskiner
B) Enkla material från naturen
C) Datorprogram
D) Teater

12. På vilket sätt fick barn bygga grunder för framtida lekar?
A) Genom att observera endast vuxna
B) Genom att leka inomhus
C) Genom traditionella lekar
D) Genom att bara titta på TV

13. Vilken typ av lekar bidrog mest till fysisk aktivitet?
A) Spel
B) Utelekar
C) Video- och datorspel
D) Körlekar

14. Vilken av dessa lekar är en samarbetslek?
A) Kurragömma
B) Tyst minut
C) Stafett
D) Fångarleken

15. Vad handledde lärarna när de visade gamla lekar?
A) Reglerna för spelen
B) Hur man bygger leksaker
C) Hur man målar bilder
D) Ingen handledning alls

Resonerande frågor

1. Diskutera skillnaderna mellan hur barn lekte förr och idag och ge exempel.
Syftet är att uppmuntra elever att tänka kritiskt och analysera förändringar över tid.

2. Reflektera över varför vissa lekar har försvunnit och vad det innebär för dagens barn.
Eleverna får möjlighet att sätta djupare perspektiv på lekens framtid.

3. Vilka känslor förknippar du med de lekar som pratades om i klass?
Denna fråga låter elever visa sin personliga koppling till lek och nostalgi.

4. Hur kan traditionella lekar bidra till barns sociala utveckling?
Syftet är att främja diskussioner kring sociala värden och nya insikter hos eleverna.

5. Vilka värden i samhället reflekteras i de lekar som kopplat till kultur och tradition?
Här får eleverna möjlighet att koppla spelen till samhällsstrukturer.

6. Diskutera vikten av lek för lärande i barnets utveckling.
Eleverna ska kunna presentera sin förståelse för lärandets roll genom lek.

7. Hur skulle vår värld förändras om traditionella lekar återinfördes mer i skolor?
Eleverna här får tänka framåt och föreslå förändringar.

8. Vad skulle du säga är den främsta poängen med att leka övergripande?
Frågan ger utrymme för att uttrycka viktiga insikter om leken som fenomen.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Varje faktafråga ger 1 poäng, och varje resonerande fråga ger 2 poäng. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).