Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Geografi – Geografi och samhällsplanering

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Geografi

Tema: Geografi och samhällsplanering

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur geografiska faktorer påverkar samhällsplanering samt deras förmåga att resonera kring utmaningar och möjligheter inom detta område.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om hur geografiska faktorer påverkar samhällsplanering och utveckling. Eleverna kommer att studera hur städer växer, hur resurser används och hur människans behov och aktiviteter inverkar på den fysiska miljön.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva hur geografiska faktorer påverkar samhällsplanering och ge exempel på olika samhällsformer, samt resonera kring de utmaningar och möjligheter som finns inom samhällsplanering.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär samhällsplanering?

A) Att bygga höga byggnader

B) Att planera för parkeringar

C) **Att organisera och utveckla samhällen**

D) Att styra trafikflödet

2. Vilken geografisk faktor är viktig för samhällsplanering?

A) **Miljöförhållanden**

B) Renhet av vatten

C) Antalet parker

D) Ljusförhållanden

3. Vilken av följande är en typ av samhällsplanering?

A) Att planera sina resor

B) **Stadsplanering**

C) Att planera familjemiddagar

D) Att planera för sportevenemang

4. Vad är en utmaning vid snabb urbanisering?

A) **Överbefolkning**

B) Ökad biodiversitet

C) Fler grönområden

D) Mindre trafik

5. Hur påverkar demografi samhällsutvecklingen?

A) Det har ingen påverkan

B) **Det påverkar hur resurser och tjänster fördelas**

C) Det påverkar endast städers storlek

D) Det påverkar inte beslut inom samhällsplanering

6. Vad kan vara en följd av bristande samhällsplanering?

A) **Köer och trafikproblem**

B) Fler skolor

C) Bättre miljö

D) Ökad livskvalitet

7. Vad är en fördel med att inkludera hållbarhet i samhällsplanering?

A) **Minskad miljöpåverkan**

B) Fler bilar

C) Större byggnader

D) Ökat resursutnyttjande

8. Vilken typ av samhällsform kan påverkas av geografiska faktorer?

A) **Byar och städer**

B) Bostadsrätter

C) Hotell

D) Transportföretag

9. Vad är en viktig komponent i att skapa livskraftiga samhällen?

A) **Samhällsansvar**

B) Ökad konsumtion

C) Fler jobb

D) Mer reklam

10. Hur kan resurser påverka samhällsplanering?

A) De är oviktiga

B) **De bestämmer hur och var samhällen byggs**

C) De endast påverkar finansiering

D) De har ingen betydelse i planeringen

11. Vilket begrepp beskriver hur människor bor och lever i ett område?

A) **Samhällsstruktur**

B) Infrastruktur

C) Demografi

D) Ekonomi

12. Vad kan exempelvis en översvämning orsaka vid samhällsplanering?

A) Att mer folk flyttar dit

B) **Skador på infrastruktur**

C) Ökade bostadspriser

D) Fler grönområden

13. Vad innebär hållbar samhällsplanering?

A) **Att använda resurser på ett effektivt sätt**

B) Att planera för snabb tillväxt

C) Att fokusera på kortsiktiga mål

D) Att ignorera miljöfrågor

14. Vad är en viktig fråga att diskutera i samhällsplanering?

A) **Resursfördelning**

B) Mode

C) Tekniker för sociala medier

D) Matlagningstekniker

15. Hur kan samhällsplanering påverka människors livskvalitet?

A) **Genom att skapa fungerande och hållbara miljöer**

B) Ökar medelåldern

C) Minskar antalet jobb

D) Försämrar tillgången till skolor

Resonerande frågor

1. Resonera kring hur geografiska faktorer kan påverka valet av en plats för ny bebyggelse. Syftet är att få eleverna att analysera olika variabler som bör beaktas vid val av bebyggelse.

2. Diskutera hur hållbarhet kan integreras i stadsplanering och ge exempel på metoder. Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa på konkreta lösningar för att skapa hållbara samhällen.

3. Vilka utmaningar ser du i din egen kommun när det kommer till samhällsplanering? Syftet är att koppla teorin till elevernas egna erfarenheter och perspektiv.

4. Hur kan samhällsplanering bidra till att motverka effekterna av klimatförändringar? Syftet är att låta eleverna resonera kring samhällsplaneringsåtgärder som kan minska klimatpåverkan.

5. Beskriv ett exempel på en framgångsrik samhällsplanering och analysera vad som gjorde den framgångsrik. Syftet är att låta eleverna använda kritiskt tänkande för att identifiera faktorer för framgång.

6. Hur kan samarbete mellan olika aktörer bidra till bättre samhällsplanering? Syftet är att undersöka vikten av samverkan i planeringsprocesser.

7. Vilka konsekvenser kan bristande samhällsplanering få för framtida generationer? Syftet är att få eleverna att tänka på långsiktiga effekter av samhällsplanering.

8. Analysera hur befolkningstillväxt påverkar samhällsplanering i storstäder och ge exempel. Syftet är att låta eleverna koppla faktorer som demografi och urbanisering till konkret samhällsplanering.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor: Varje fråga bedöms med 2 poäng för en komplett och välgrundad beskrivning.

För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, med minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg C krävs 12 poäng, med minst 5 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs 18 poäng, med minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp