Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 2. Fysik 2 – Ljusets egenskaper

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Fysik 2

Tema: Ljusets egenskaper

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för ljusets egenskaper, inklusive utbredning, reflektion och brytning, samt deras förmåga att beskriva och förklara dessa fenomen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar ljusets utbredning och reflektion, med fokus på hur ljuset beter sig när det träffar olika ytor och medier. Eleverna kommer att få en grundläggande förståelse för hur ljus reflekteras i speglar och bryts genom prismor.

Kunskapskrav

Elevernas förmåga att beskriva och förklara grundläggande fenomen i fysik, som ljusets utbredning, reflektion och brytning ligger i fokus. De ska även kunna redogöra för hur ljus interagerar med olika material.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är ljusets hastighet i vakuum?

A) 150 000 km/s

B) 300 000 km/s

C) 299 792 km/s

D) 400 000 km/s

2. Vad händer med ljus när det träffar en spegel?

A) Ljus bryts

B) Ljus reflekteras

C) Ljus absorberas

D) Ljus sprids

3. Vad är en prisma?

A) Ett verktyg för att mäta ljus

B) Ett objekt som kan bryta ljus i olika färger

C) En typ av linse

D) En ljuskälla

4. Hur ligger in- och utfallsvinklar i förhållande till varandra vid reflektion?

A) Infallsvinkeln är alltid större

B) De är olika stora

C) De är lika stora

D) Det finns inget förhållande

5. Ge ett exempel på hur vi ser ljusets brytning i naturen.

A) Stjärnljus

B) Ljusets reflektion

C) Regnbågar

D) Morgondimma

6. Vilket fenomen inträffar när ljus passerar genom vatten?

A) Brytning

B) Reflektion

C) Absorption

D) Diffusion

7. Om en ljusstråle träffar en plan spegel under en infallsvinkel på 30 grader, hur stor blir utfallsvinkeln?

A) 30 grader

B) 60 grader

C) 90 grader

D) 120 grader

8. Vilken färg bryts mest i en prisma?

A) Röd

B) Grön

C) Blå

D) Gul

9. Vad är en normallinje?

A) En linje som visar ljusets väg

B) En linje som är vinkelrät mot ytan

C) En linje som anger ljusets hastighet

D) En linje som beskriver ljusets färg

10. Vilken typ av yta reflekterar ljus mest effektivt?

A) En matt yta

C) En glasig yta

D) En grov yta

11. Vad är skillnaden mellan vit och färgat ljus?

A) Vit ljus består av färger

B) Färgat ljus kan inte reflekteras

C) Vit ljus är en blandning av alla färger

D) Färgat ljus har en högre hastighet

12. Hur kan vi se olika färger i en regnbåge?

A) Genom reflektion

B) Genom absorption

C) Genom brytning

D) Genom diffusion

13. Vilket av följande fenomen kan observeras när ljus passerar genom en vattenpöl?

A) Brytning

B) Reflektion

C) Absorption

D) Polarisation

14. Vad kallas den del av ljuset som studsar tillbaka när det träffar en yta?

A) Infallande ljus

B) Brytande ljus

C) Reflekterat ljus

D) Spritt ljus

15. Vilken typ av prisma skapar en regnbåge?

A) En triangulär prisma

B) En rombprisma

C) En cirkulär prisma

D) En kvadratisk prisma

Resonerande frågor

1. Beskriv hur ljusets hastighet påverkar våra uppfattningar om avstånd.

Syftet är att eleverna ska visa förståelse för ljusets roll i perception och avståndsuppfattning.

2. Diskutera vilken roll reflektion spelar i vår vardag.

Eleverna ges möjlighet att analysera vanliga fenomen där reflektion är central.

3. Förklara hur brytning av ljus kan påverka hur vi ser objekt i vatten.

Frågan utmanar eleverna att tänka på ljusets influenser i olika medier.

4. Hur kan vi använda förståelsen av ljusets egenskaper i moderna teknologier?

Denna fråga uppmuntrar till kreativa tankar kring tillämpning av fysik i teknik.

5. Reflektera över hur ljusets interaktion med olika ytor kan påverka hur vi inreder våra hem.

Eleverna bör koppla fysik till praktiska aspekter av design och estetik.

6. Vad skulle hända om ljus inte reflekterades? Diskutera konsekvenserna.

Frågan syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring ljusets betydelse i livet.

7. Ge exempel på hur ljusets brytning kan skapa olika visuella effekter i naturen.

Syftet är att uppmuntra observation och analys av naturliga fenomen.

8. Hur skulle ert experiment med prismor kunna förbättras i framtiden?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att kritiskt utvärdera sina experiment och resultat.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och resonerande frågor är värda 3 poäng vardera.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp