Lektionsplanering: Vattnets Former
Årskurs: 3
Ämne: Fysik
Tema: Vattnets Former
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursplanen för fysik i årskurs 3 omfattar vattnets olika former och dess kemiska och fysikaliska egenskaper. Denna lektion syftar till att undersöka hur vatten kan förekomma som fast, flytande och gas samt att observera förändringar mellan dessa former.
Kunskapskrav
Eleven kan iaktta och beskriva några ämnens olika former och kan ge exempel på vattnets olika tillstånd.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Vattnets Former (10 min)
- Diskutera vad vatten är och dess viktiga roll i naturen.
- Fråga eleverna vad de redan vet om vattnets olika former (is, vatten, ånga).
Demonstration av Vattenfrystning (10 min)
- Visa hur vatten fryser genom att sätta en skål med vatten i frysen.
- Diskutera vad som händer när vattnet kyler ner och blir till is.
Experiment: Koka Vatten (15 min)
- Koka vatten i en kastrull och visa eleverna hur vatten ångar bort.
- Diskutera ångan i relation till vatten som gasform.
Praktisk Aktivitet: Förändringar av Vattnets Form (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem material som is, vatten och en värmekälla (t.ex. värmeplatta).
- Eleverna ska observera och dokumentera vad som händer när isen smälter och när vattnet kokar.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att genomföra tre experiment: de ska frysa vatten för att göra is, koka vatten för att se ånga, och observera smältande is. De dokumenterar sina observationer i form av bilder och text för att visa vattnets förändringar mellan de tre formerna. Följande lektionsaktivitet kan detaljeras ytterligare om önskas.
Exit-ticket
- Nämn de tre formerna av vatten. (Svar: Fast (is), flytande (vatten), gas (ånga).)
- Vad händer när vatten fryser? (Svar: Det blir till is.)
- Vad kallas det när is smälter? (Svar: Smältning.)
- Vad är ånga? (Svar: Vatten som har blivit gas.)
- Ge ett exempel på hur vatten används i vardagen. (Svar: Som dryck, i matlagning, i bad, osv.)
Hemuppgift
Eleverna får i hemuppgift att samla tidningar, böcker eller bilder som visar vatten i olika former i deras vardag. De ska skapa en liten affisch där de illustrerar och beskriver vad de har samlat. Affischen skall också innehålla några fakta om vattnets betydelse i naturen. För en detaljerad hemuppgift kan jag ta fram en färdig plan.