Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Religionskunskap. Påskens traditioner och betydelse. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: Religionskunskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska få kunskap om svenska traditioner och högtider, samt deras betydelse. Eleven kan delta i gemensamma samtal och uttrycka sina egna erfarenheter av traditioner, samt ställa frågor.

[Lgr22, Religionskunskap, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till filmen (5 min)
    • Berätta kort om filmen “Påsk” och dess syfte.
    • Diskutera vad påsken handlar om och varför den är viktig för många.
  2. Filmvisning (15 min)
    • Visa filmen. Pausa vid några tillfällen för att ställa frågor och diskutera innehållet.
    • Exempel på frågor: “Vad tycker ni är viktigt med påsken?”, “Vilka traditioner i filmen känner ni igen?”
  3. Grupparbete (20 min)
    • Dela in eleverna i små grupper.
    • Ge varje grupp i uppgift att diskutera filmen och välja ut 5 saker som de anser är viktiga kring påsken.
  4. Presentation av gruppernas ord (10 min)
    • Låt varje grupp presentera sitt utvalda ord kring påsken för klassen.
    • Diskutera kort vad varje ord betyder och hur det relaterar till deras liv.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.

  • Traditioner: Förståelse av svenska påsktraditioner som äggmålning, påskkärringar och påskharen.
  • Symboler: Vad olika påsksymboler representerar, t.ex. ägg som symboliserar liv.
  • Kulturell betydelse: Hur påsken firas i olika kulturer och länder, och dess historiska rötter.
  • Religiös aspekt: Kort om varför påsken är viktig inom kristendomen, dess koppling till våren och förnyelse.
  • Personlig reflektion: Eleverna bör reflektera över sina egna traditioner och åsikter om påsken.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Påsk En högtid som firas till minne av Jesu återuppståndelse. Kommer från gammalsvenska “påska” som betyder “att påskynda”.
Ägg Symbol för liv och återfödelse, viktigt inslag i påsktraditioner. Från fornnordiska “egg”.
Påskkärring Barn som klär ut sig till häxor och går runt i grannskapet för att få godis. Tradition från folktro.
Påskhare En symbolisk figur som ger ut godis till barn vid påsken. Ursprunget är troligtvis tyskt.
Tradition Ett sätt att fira som går i arv från generation till generation. Från latinska “traditio”.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför är högtider som påsk viktiga för oss i vårt samhälle?
  • B. Hur kan traditioner förändras över tid och vad påverkar dessa förändringar?
  • C. Vilken påsktradition skulle ni vilja att vi gjorde mer av i vår klass?

Aktivitet

Eleverna arbetar i små grupper för att skapa en affisch som sammanfattar de fem viktigaste inslagen om påsken som de har kommit fram till. De ska använda bilder och korta texter för att illustrera sina tankar. Efter att affischerna är klara, presenterar alla grupper sina affischer i helklass.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är påsk? En högtid för att fira Jesu uppståndelse.
2. Nämn ett viktigt påsktradition? Äggmålning.
3. Vad symboliserar ägget? Liv och återfödelse.
4. Vad är en påskkärring? Ett barn som klär ut sig till häxa.
5. Hur firar folk påsken i andra länder? Olika traditioner, ex. äta speciella maträtter.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse om hur de firar påsk i sina familjer. De ska inkludera tre olika traditioner som de gör och förklara varför dessa traditioner är viktiga för dem. Berättelsen ska vara 1-2 sidor lång (A4).

Citat

”Att fira påsk handlar om att fira livet och återfödelsen.” – Okänd. Den här citatet speglar påskens tema av förnyelse och hopp.

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp