Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 9

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Mänskliga rättigheter

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om mänskliga rättigheter, deras ursprung, betydelse och tillämpning i samhället samt deras känsla för kritiskt tänkande kring dessa frågor.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Mänskliga rättigheter och deras tillämpning i olika sammanhang.Eleven kan beskriva grundläggande mänskliga rättigheter.

Källa: (Lgr 22. Samhällskunskap, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket dokument antogs av FN 1948 som definierar mänskliga rättigheter?
    • A) FN:s stadga
    • B) Allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna
    • C) Europakonventionen
  2. Vad innebär begreppet “diskriminering”?
    • A) Att ge alla samma rättigheter
    • B) Att behandla någon orättvist baserat på deras egenskaper
    • C) Att skydda minoriteter
  3. Vilket av följande är en mänsklig rättighet?
    • A) Rätten till utbildning
    • B) Rätten till hög lön
    • C) Rätten att äga mark
  4. Vem är ansvarig för att skydda mänskliga rättigheter i Sverige?
    • A) Regeringen
    • B) Riksdagen
    • C) Både A och B
  5. Vad betyder “yttrandefrihet”?
    • A) Rätten att uttrycka sina åsikter utan censur
    • B) Rätten att inte bli kritiserad
    • C) Rätten att offentliggöra hemliga dokument
  6. Vilket organ inom FN övervakar mänskliga rättigheter?
    • A) FN:s säkerhetsråd
    • B) FN:s människorättsråd
    • C) FN:s generalförsamling
  7. Vad handlar konventionen om barnets rättigheter om?
    • A) Rättighet till utbildning
    • B) Rättighet till skydd och omsorg
    • C) Både A och B
  8. I vilken situation kan mänskliga rättigheter inskränkas?
    • A) Under krig
    • B) Aldrig
    • C) Vid behov av säkerhet
  9. Vilken rättighet skyddar individer från tortyr?
    • A) Rätten till liv
    • B) Rätten till rättvisa
    • C) Rätten att inte bli torterad
  10. Vilket årtionde räknas som början på moderna mänskliga rättighetsrörelser?
    • A) 1950-talet
    • B) 1960-talet
    • C) 1980-talet
  11. Vad är “flyktingkonventionen”?
    • A) En konvention för att skydda flyktingars rättigheter
    • B) En lag om migration
    • C) En avtal mellan länder
  12. Vad innebär “rätt till privatliv”?
    • A) Rätten att vara ensam
    • B) Rätten att skydda sina personuppgifter
    • C) Rätten att inte ha grannar
  13. Vilket av följande påstående är sant?
    • A) Mänskliga rättigheter gäller endast medborgare i ett land
    • B) Mänskliga rättigheter gäller alla människor
    • C) Mänskliga rättigheter är valfria
  14. Vilket organ kan en individ vända sig till om deras mänskliga rättigheter kränks i Sverige?
    • A) JO (Justitieombudsmannen)
    • B) Regeringen
    • C) Riksdagen
  15. Vilken av följande rättigheter anses vara en “andra generationens rättighet”?
    • A) Rätten till liv
    • B) Rätten till utbildning
    • C) Rätten till yttrandefrihet

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
Mänskliga rättigheterLag som skyddar medborgareGrundläggande rättigheter för alla människorRegler för rättsskipning
DiskrimineringBehandling av en gruppAtt ge fördelar till en viss gruppOrättvis behandling baserat på egenskaper
YttrandefrihetRätt att kritiseraRätt att uttrycka åsikterRätt att vara tyst
Rätt till utbildningRätt att gå i skolaRätt att få högre utbildningRätt att undervisa
FlyktingPerson som bytt hemPerson som söker skyddPerson som reser
TortyrOlaglig interneringFysisk eller psykisk skadaOlika straffmetoder
PrivatlivRätt till ensamhetRätt att skydda sin informationRätt att inte bli övervakad
Barnets rättigheterRättigheter för vuxnaRättigheter som skyddar barnRättigheter för studenter
Rätt till livRätten att levaRätten att bo i ett landRätten till arbete
RättigheterLagliga skyddRegler för företagFördelar för medborgare

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera varför mänskliga rättigheter är viktiga för ett samhälle. Ge exempel på hur de kan påverka individers liv och samhällsutvecklingen.
  2. Reflektera över exempel på när mänskliga rättigheter har kränkts i historien. Vad kan vi lära oss av dessa händelser?
  3. Analysera skillnaderna mellan mänskliga rättigheter och medborgerliga rättigheter. Hur kompletterar de varandra?
  4. Förklara vilken roll utbildning spelar i att främja mänskliga rättigheter och hur den kan bidra till att motverka diskriminering.

Bedömning

Totalt antal poäng:

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30 %10
D50 %12
C70 %14
B85 %16
A90 %18

Uppföljning

Ange ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna