Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Mänskliga rättigheter
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om mänskliga rättigheter, deras ursprung, betydelse och tillämpning i samhället samt deras känsla för kritiskt tänkande kring dessa frågor.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Mänskliga rättigheter och deras tillämpning i olika sammanhang. | Eleven kan beskriva grundläggande mänskliga rättigheter. |
Källa: (Lgr 22. Samhällskunskap, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket dokument antogs av FN 1948 som definierar mänskliga rättigheter?
- A) FN:s stadga
- B) Allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna
- C) Europakonventionen
- Vad innebär begreppet “diskriminering”?
- A) Att ge alla samma rättigheter
- B) Att behandla någon orättvist baserat på deras egenskaper
- C) Att skydda minoriteter
- Vilket av följande är en mänsklig rättighet?
- A) Rätten till utbildning
- B) Rätten till hög lön
- C) Rätten att äga mark
- Vem är ansvarig för att skydda mänskliga rättigheter i Sverige?
- A) Regeringen
- B) Riksdagen
- C) Både A och B
- Vad betyder “yttrandefrihet”?
- A) Rätten att uttrycka sina åsikter utan censur
- B) Rätten att inte bli kritiserad
- C) Rätten att offentliggöra hemliga dokument
- Vilket organ inom FN övervakar mänskliga rättigheter?
- A) FN:s säkerhetsråd
- B) FN:s människorättsråd
- C) FN:s generalförsamling
- Vad handlar konventionen om barnets rättigheter om?
- A) Rättighet till utbildning
- B) Rättighet till skydd och omsorg
- C) Både A och B
- I vilken situation kan mänskliga rättigheter inskränkas?
- A) Under krig
- B) Aldrig
- C) Vid behov av säkerhet
- Vilken rättighet skyddar individer från tortyr?
- A) Rätten till liv
- B) Rätten till rättvisa
- C) Rätten att inte bli torterad
- Vilket årtionde räknas som början på moderna mänskliga rättighetsrörelser?
- A) 1950-talet
- B) 1960-talet
- C) 1980-talet
- Vad är “flyktingkonventionen”?
- A) En konvention för att skydda flyktingars rättigheter
- B) En lag om migration
- C) En avtal mellan länder
- Vad innebär “rätt till privatliv”?
- A) Rätten att vara ensam
- B) Rätten att skydda sina personuppgifter
- C) Rätten att inte ha grannar
- Vilket av följande påstående är sant?
- A) Mänskliga rättigheter gäller endast medborgare i ett land
- B) Mänskliga rättigheter gäller alla människor
- C) Mänskliga rättigheter är valfria
- Vilket organ kan en individ vända sig till om deras mänskliga rättigheter kränks i Sverige?
- A) JO (Justitieombudsmannen)
- B) Regeringen
- C) Riksdagen
- Vilken av följande rättigheter anses vara en “andra generationens rättighet”?
- A) Rätten till liv
- B) Rätten till utbildning
- C) Rätten till yttrandefrihet
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Mänskliga rättigheter | Lag som skyddar medborgare | Grundläggande rättigheter för alla människor | Regler för rättsskipning |
Diskriminering | Behandling av en grupp | Att ge fördelar till en viss grupp | Orättvis behandling baserat på egenskaper |
Yttrandefrihet | Rätt att kritisera | Rätt att uttrycka åsikter | Rätt att vara tyst |
Rätt till utbildning | Rätt att gå i skola | Rätt att få högre utbildning | Rätt att undervisa |
Flykting | Person som bytt hem | Person som söker skydd | Person som reser |
Tortyr | Olaglig internering | Fysisk eller psykisk skada | Olika straffmetoder |
Privatliv | Rätt till ensamhet | Rätt att skydda sin information | Rätt att inte bli övervakad |
Barnets rättigheter | Rättigheter för vuxna | Rättigheter som skyddar barn | Rättigheter för studenter |
Rätt till liv | Rätten att leva | Rätten att bo i ett land | Rätten till arbete |
Rättigheter | Lagliga skydd | Regler för företag | Fördelar för medborgare |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera varför mänskliga rättigheter är viktiga för ett samhälle. Ge exempel på hur de kan påverka individers liv och samhällsutvecklingen.
- Reflektera över exempel på när mänskliga rättigheter har kränkts i historien. Vad kan vi lära oss av dessa händelser?
- Analysera skillnaderna mellan mänskliga rättigheter och medborgerliga rättigheter. Hur kompletterar de varandra?
- Förklara vilken roll utbildning spelar i att främja mänskliga rättigheter och hur den kan bidra till att motverka diskriminering.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 10 |
D | 50 % | 12 |
C | 70 % | 14 |
B | 85 % | 16 |
A | 90 % | 18 |
Uppföljning
Ange ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna