Veckoplanering
Årskurs: 8
Ämne: Spanska
Tema: En la ciudad
Planeringen syftar till att ge eleverna en förståelse för stadsrelaterad vokabulär och förmåga att kommunicera om olika platser och vägbeskrivningar på spanska.
1. Introduktion till stadsområden och platsbeskrivningar
Undervisningen under dessa två veckor syftar till att eleverna lär sig att förstå och använda språket i vardagliga samtal, särskilt i relation till att beskriva sin omgivning, staden och hur man navigerar i olika områden. Eleverna kommer att träna på att fråga om och ge vägbeskrivningar.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Skrivande och samtal om företeelser i kontaktytor som skolan och samhället. | Eleven använder språket för att enkelt redogöra för och kommunicera i vardaglig kontext. |
(Lgr 22, Spanska, åk. 8)
v. 14 – Stadsdelar och kännetecken (3/4 – 9/4)
- Lektion 1 – Introduktion till vokabulär: “la calle”, “el parque”, “la biblioteca”
- Lektion 2 – Gruppera och diskutera olika stadsdelar
v. 15 – Att ge och förstå vägbeskrivningar (10/4 – 16/4)
- Lektion 3 – Genomgång av fraser för att ge vägbeskrivningar
- Lektion 4 – Rollespel: Bedömning av muntlig interaktion
Tillägg för planeringen:
- [Röd dag] – Påskdagen (9/4).
- [Röd dag] – Annandag påsk (10/4).
Uppföljning
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
- ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen