# Veckoplanering
**Årskurs:** 7
**Ämne:** Ekologi
**Tema:** Ekosystem och biologisk mångfald
Denna planering syftar till att introducera och fördjupa elevernas förståelse för ekosystem, interaktioner i naturen, och vikten av biologisk mångfald. Genom olika undervisningsmetoder och aktiviteter kommer eleverna att engageras i att utforska dessa koncept praktiskt och teoretiskt.
1. Introduktion till ekosystem och dess komponenter
Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för vad ett ekosystem är, vilka komponenter som ingår och hur de samverkar. Eleverna kommer att få utforska biologisk mångfald och vikten av olika arter i ekosystemen.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|—————————————————–|———————————————————-|
| Olika typer av ekosystem och deras funktioner. | Eleven redogör för vad ett ekosystem är och vad som ingår i ett ekosystem. |
(Lgr 22, Biologi, åk. 7-9)
### v. 14 – Ekosystemets komponenter (2/4-8/4)
– Lektion 1 – Introduktion till ekosystemets komponenter.
– Lektion 2 – Indelning av ekosystem (terrestriska, akvatiska).
– [Temadag] – Världsbokdagen (23/4).
### v. 15 – Växter och djur i ekosystemet (9/4-15/4)
– Lektion 3 – Växters roll i ekosystemet.
– Lektion 4 – Djurens roll i ekosystemet.
### v. 16 – Näringskedjor och näringsvävar (16/4-22/4)
– Lektion 5 – Introduktion till näringskedjor.
– Lektion 6 – Skapande av näringsväv i grupp.
### v. 17 – Biologisk mångfald och dess betydelse (23/4-29/4)
– Lektion 7 – Vad är biologisk mångfald?
– Lektion 8 – Hot mot den biologiska mångfalden.
### v. 18 – Mänsklig påverkan på ekosystem (30/4-6/5)
– Lektion 9 – Hur påverkar människan ekosystem?
– Lektion 10 – Åtgärder för att skydda ekosystem.
– [Röd dag] – Kristi himmelsfärd (10/5).
### v. 19 – Sammanfattning och utvärdering (7/5-13/5)
– Lektion 11 – Sammanfattning av ekologi och ekosystem.
– Lektion 12 – Utvärdering och reflektion över lärdomar.