Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 9
Ämne: Matematik
Tema: Statistiska mått och diagram
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas grundläggande kunskaper inom statistiska mått och diagram. Eleverna ska visa sin förmåga att beräkna och förstå medelvärde, median och typvärde samt använda diagram för att presentera data.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Centralt innehåll inom statistik och sannolikhet, inklusive hur man beräknar och tolkar medelvärde, median och typvärde. | Eleven kan genomföra och redovisa beräkningar av centrala mått och kan ge exempel på hur statistiska metoder används. |
Källa: (Lgr 22, Matematik, åk 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är medelvärde? – A) Det största värdet i en datamängd – B) Summan av värdena delat med antalet värden – C) Det minsta värdet i en datamängd
- Hur beräknar man medelvärdet för 2, 4 och 6? – A) 4 – B) 6 – C) 8
- Vad är median? – A) Det mest frekventa värdet – B) Det mittersta värdet när datamängden är sorterad – C) Summan av alla värden
- Hur hittar man medianen i datamängden 1, 3, 5? – A) 1 – B) 3 – C) 5
- Vad är typvärde? – A) Det genomsnittliga värdet – B) Det värde som förekommer flest gånger – C) Det mittersta värdet
- I vilka situationer kan typvärde vara viktigt? – A) När vi vill veta det genomsnittliga värdet – B) När vi vill veta vilket värde som är vanligast – C) När vi har ett litet antal värden
- Hur kan medelvärdet påverkas av extremvärden? – A) Det påverkas inte – B) Det kan öka eller minska beroende på extremvärdet – C) Det förblir alltid detsamma
- Vilket diagram används ofta för att presentera data? – A) Stapeldiagram – B) Cirkeldiagram – C) Linjediagram
- Vad är skillnaden mellan stapeldiagram och cirkeldiagram? – A) Stapeldiagram visar andelar, cirkeldiagram visar absoluta tal – B) Stapeldiagram visar absoluta tal, cirkeldiagram visar andelar – C) Det finns ingen skillnad
- Hur tolkar man ett stapeldiagram? – A) Man ser på höjden på staplarna för att jämföra värden – B) Man räknar antalet staplar – C) Man kan inte tolka stapeldiagram
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Medelvärde | Genomsnittligt värde | Det vanligaste värdet | Det mittersta värdet |
| Median | Det mittersta värdet | Genomsnittligt värde | Det största värdet |
| Typvärde | Det värde som är vanligast | Det minsta värdet | Medianvärdet |
| Cirkeldiagram | Visar andelar | Visar absoluta tal | Visar förändringar över tid |
| Stapeldiagram | Visar förändringar över tid | Visar andelar | Visar absoluta tal |
| Extremvärde | Värde som avviker mycket | Det mittersta värdet | Det vanligaste värdet |
| Data | Information i siffror | Bokstavligt talat | En sorts diagram |
| Statistik | Läran om data | Läran om diagram | Läran om matematik |
| Diagram | Visuell presentation | Textuell presentation | Mundlig presentation |
| Dataanalys | Utforskning av data | Att bara räkna värden | Att bara skapa diagram |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara hur ett extremvärde kan påverka medelvärdet och ge ett exempel.
- Diskutera fördelarna och nackdelarna med att använda medelvärde och median. När är det bra att använda varje mått?
- Beskriv en situation där du har använt statistik för att fatta ett beslut. Vilka data använde du?
- Reflektera över hur diagram kan hjälpa oss att förstå data bättre. Ge exempel på hur du skulle använda ett diagram.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
|---|---|---|
| E | 30% (16) | 16 |
| D | 50% (28) | 28 |
| C | 60% (33) | 33 |
| B | 80% (44) | 44 |
| A | 90% (50) | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna