Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Kemi
Tema: Daglig kemi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av kemiska processer och reaktioner som förekommer i vardagen, samt deras förmåga att observera och diskutera dessa reaktioner.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kemi i årskurs 1–3 ska ge eleverna insikt i vanliga kemiska processer och reaktioner som förekommer i deras vardag. Eleverna ska få möjlighet att undersöka och diskutera hur kemiska ämnen används i matlagning, rengöring och andra vardagliga situationer.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på kemiska processer som sker i hemmet och i vardagen. Eleven kan även med stöd observera, dokumentera och diskutera dessa reaktioner och deras betydelse.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är en kemisk reaktion som sker när du bakar bröd?
A) Smälta smör
B) Jäseffekten
C) Koka pasta
D) Riva ost
2. Vad bildas när bakpulver blandas med ättika?
A) Vätska
B) Gas
C) Fast ämne
D) Ingen reaktion
3. Vilket ämne används för att göra såpa?
A) Bikarbonat
B) Natriumhydroxid
C) Citron
D) Socker
4. Varför är det viktigt att förstå kemiska processer hemma?
A) För att laga mat och städa
B) För att bygga saker
C) För att spela spel
D) För att odla växter
5. Vilket av följande är en kemikalie vi använder i matlagning?
A) Vatten
B) Salt
C) Papper
D) Plast
6. Vilken effekt har värme på jäst i bakning?
A) Det får jästen att aktiveras
B) Det dödar jästen
C) Ingen effekt
D) Det förbränner jästen
7. Vilket av följande är en kemisk reaktion som sker i städning?
A) Torkning
B) Neutralisering
C) Tillsats av vatten
D) Skrapning
8. Vad händer med en citron när du pressar den?
A) Saften frigörs
B) Den försvinner
C) Den stelna
D) Den kokar
9. Vad händer när socker löses i vatten?
A) Det bildar gas
B) Det blandas med vattnet
C) Det stelnar
D) Det försvinner
10. Vad är en kemikalista?
A) En lista med bilar
B) En lista med kemiska ämnen vi använder hemma
C) En lista med växter
D) En lista med husdjur
11. Vilket av följande ämnen är en syra?
A) Vinäger
B) Socker
C) Salt
D) Olja
12. Vad gör kokning av vatten till en kemisk reaktion?
A) Vattnet går förlorat
B) Vattnet förändrar tillstånd
C) Vattnet förblir oförändrat
D) Vattnet blir skitigt
13. Vilket av följande exempel är en fysikalisk förändring?
A) Ruttna äpplen
B) Smältande is
C) Baka bröd
D) Jäst som jäser
14. Vad är jäsning?
A) En kemisk process där jäst omvandlar socker till koldioxid
B) En slags matlagning
C) En typ av städning
D) En slags borttagning av skräp
15. Vad är syftet med att använda kemikalier i hushållet?
A) För att göra saker smutigare
B) För att göra våra liv enklare
C) För att förstöra saker
D) För att bara ha dem
Resonerande frågor
1. Hur tror du att förståelsen av kemiska processer kan påverka vår hälsa? Denna fråga ger elever möjlighet att fördjupa sig i betydelsen av kemi för hälsa.
2. Vilken roll spelar kemi i vår matlagning? Här kan elever reflektera över vidden av kemiska processer i köket.
3. På vilket sätt skulle du förklara kemiska reaktioner för någon som aldrig har hört talas om dem? Denna fråga utmanar elever att formulera sina kunskaper pedagogiskt.
4. Varför är det viktigt att vara medveten om kemikalier vi använder i vardagen? Eleverna kan här diskutera konsekvenserna av kemikalier på miljö och liv.
5. Vad har du lärt dig om kemi idag som du skulle kunna använda i ditt eget liv? Denna fråga kan leda till självreflektion och konkret bruk av kunskap.
6. Hur skulle du utföra ett experiment för att undersöka en kemisk reaktion hemma? Elever ges möjlighet att tillämpa sina kunskaper i praktiska exempel.
7. Vilka kemiska processer skulle du vilja utforska mer i framtiden? Elever kan här uttrycka nyfikenhet och intresse för kemi.
8. Hur kan kemi bidra till att lösa miljöproblem? Denna fråga kan leda till diskussioner om kemi och hållbarhet.
Bedömning
Provets faktafrågor kan ge högst 15 poäng (1 poäng per fråga). De resonerande frågorna kan ge högst 8 poäng (1 poäng per fråga). För att nå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).