Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Kemi
Tema: Kemi i naturen
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskap och förståelse för kemiska processer i naturen, samt deras förmåga att identifiera och beskriva naturliga ämnen och deras egenskaper.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kemi i årskurs 1–3 ska behandla olika naturliga ämnen och material i vår omgivning. Eleverna ska få möjlighet att observera och diskutera kemiska processer som sker i naturen, samt hur människor använder dessa resurser på ett hållbart sätt.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på naturliga ämnen och beskriva deras egenskaper. Eleven kan också med stöd utföra grundläggande observationer av naturmaterial och diskutera deras betydelse.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett exempel på ett naturligt material?
A) Plast
B) **Sten**
C) Metall
D) Betong
2. Vad är en egenskap hos jord?
A) Tunn
B) **Mjukt**
C) Hårt
D) Klibbigt
3. Vilken färg har löv på sommaren?
A) Gula
B) Rödaktiga
C) **Gröna**
D) Bruna
4. Vilket material samlar vi ofta in i naturen?
A) **Löv**
B) Papp
C) Glas
D) Tegel
5. Vad används sand vanligtvis till?
A) **Bygga**
B) Måla
C) Skriva
D) Färga
6. Vilket av följande material kan vara hårt?
A) **Stenar**
B) Löv
C) Gräs
D) Mossor
7. Vad kan vi använda jord till?
A) **Odla**
B) Skriva
C) Måla
D) Klippa
8. Vad är ett exempel på hur vi kan skydda våra resurser?
A) Slösa
B) **Återvinna**
C) Köpa mer
D) Ignorera
9. Vilken typ av material är växter?
A) **Naturligt**
B) Syntetiskt
C) Tillverkat
D) Onaturligt
10. Vad är viktigt att tänka på angående biodiversitet?
A) **Att skydda den**
B) Att öka hoten
C) Att ignorera den
D) Att förändra den
11. Vad kan vi göra med stenar?
A) Måla
B) **Bygga**
C) Äta
D) Dricka
12. Vilket av följande är en användning av löv?
A) Bygga
B) **Kommersiellt** (t.ex. te)
C) Äta
D) Färga
13. Vad är en egenskap hos växter?
A) Hårda
B) **Gröna**
C) Tunga
D) Kalla
14. Vilken färg har jorden?
A) **Brun**
B) Blå
C) Vit
D) Svart
15. Vad kan vi samla in från naturen?
A) **Material**
B) Elever
C) Stolar
D) Bilar
Resonerande frågor
1. Vad har du lärt dig om hur människor använder naturliga resurser?
Syftet är att ge eleven möjlighet att reflektera över sina erfarenheter och insikter om resursanvändning.
2. Hur tycker du att vi kan skydda våra naturliga resurser?
Denna fråga uppmuntrar eleven att tänka kritiskt om bevarande och hållbarhet.
3. Kan du ge exempel på kemiska processer som sker i naturen?
Genom detta får eleven möjlighet att relatera praktiska observationer till teoretisk kunskap.
4. Vilken betydelse har naturliga ämnen för våra ekosystem?
Frågan utforskar elevens förståelse för ekologiska relationer och betydelsen av biologisk mångfald.
5. Varför är det viktigt att lära sig om naturens kemi?
Eleven stimuleras till djupare reflektion kring kunskapens betydelse och tillämpning i samhället.
6. Hur kan samhället förbättra sin användning av naturliga resurser?
Denna fråga bidrar till en diskussion om hållbar utveckling och ansvarstagande.
7. Vilka egenskaper hos naturliga material är du mest intresserad av och varför?
Eleven får möjlighet att koppla personliga intressen till kemins praktiska tillämpningar.
8. Hur kan vi öka medvetenheten om kemi i naturen?
Här uppmuntras eleven att tänka på strategier för att dela med sig av sin kunskap och insikter.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger max 1 poäng per fråga, och de resonerande frågorna ger max 3 poäng per fråga.
För att erhålla betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng samt minst 3 poäng från resonerande frågor, och för betyg A krävs 18 poäng samt minst 5 poäng från resonerande frågor.