Veckoplanering
Årskurs: 4
Ämne: Slöjd
Tema: Gjutning av tennsmycken
Denna planering syftar till att ge eleverna kunskaper och färdigheter i gjutning av smycken i tenn. Under tre veckor kommer eleverna att lära sig om materialet, tekniken och säkerheten vid arbetet, vilket även ger dem en förståelse för det kreativa och tekniska i slöjdämnet.
1. Introduktion till gjutningsprocessen av tennsmycken
Undervisningen under dessa tre veckor syftar till att introducera eleverna till gjutningsprocessen, materialval och säkerhet i samband med arbetet med tenn. Eleverna kommer också att få insikt i historien och användningen av tenn i smyckestillverkning.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Materialets egenskaper och hur de kan bearbetas. | Eleven kan genomföra enkla arbetsmoment och iordningställa material för sitt slöjdarbete. |
(Lgr 22, Slöjd, åk. 4-6)
v. 1 – Inledning till tennsmyckens historia och material (1/9-7/9)
– Lektion 1 – Introduktion till material och historik. – Introduktion och genomgång av säkerhetsrutiner. – Diskutera tennsmycken och deras betydelse i olika kulturer. – [Temadag] – Starten av höstterminen (1/9).
v. 2 – Praktisk övning i tennbearbetning (8/9-14/9)
– Lektion 2 – Planera och skissa egna smyckesdesigner. – Genomgång av skissarbetet och feedback. – Diskutera viktiga aspekter kring design och funktion. – [Röd dag] – Första maj (1/5) – Ingen lektion.
v. 3 – Gjutning och avslutande bedömning (15/9-21/9)
– Lektion 3 – Gjutning av smycken med tenn. – Presentation av färdiga smycken och reflektion över arbetsprocessen. – Bedömning av elevernas arbete och exportera design och teknik. – [Temadag] – Världsmiljödagen (22/9).
Bedömning
Bedömningen kommer att ske kontinuerligt under hela processen, där fokus ligger på elevernas deltagande, arbetsinsatser och förmåga att följa säkerhetsföreskrifter. Vid avslutningen av projektet kommer elevernas färdiga smycken att bedömas utifrån kreativitet, teknik och användning av material. Gruppen består av 14 elever, vilket möjliggör en bra interaktion och individuell vägledning i arbetsprocessen. Med en lektion per vecka på 90 minuter har vi möjlighet att fokusera både teoretiskt och praktiskt, vilket ger eleverna en heltäckande förståelse för arbete med tenn.
Anknytning till styrdokumenten
Planeringen följer läroplanens intentioner för slöjd och syftar till att utveckla elevernas kreativa och tekniska förmågor, samt förståelse för material och hantverk.