Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 4-9
Ämne: Matematik
Tema: Siffror och antal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Olika typer av tal, inklusive heltal, och lösning av problem med tal. | Eleven kan välja och använda matematiska metoder för att lösa problem. |
[Lgr22, Matematik, Åk. 4-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till heltal (15 min)
- Diskutera vad heltal är, med exempel på positiva och negativa heltal.
- Ge exempel på hur heltal används i vardagliga situationer.
2. Diskussion kring talens betydelse (10 min)
- Ha en klassdiskussion där eleverna får ge exempel på hur siffror är viktiga i deras liv.
- Be eleverna tänka på olika sammanhang där siffror används, exempelvis i sport, skolarbeten eller hemmet.
3. Praktiska övningar med heltal (15 min)
- Ge eleverna korta uppgifter där de får räkna eller gruppera objekt.
- Låt dem lösa uppgifter både individuellt och i par, där de kan diskutera sina resonemang.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som lärts om heltal.
- Be eleverna reflektera över vad de har lärt sig och hur siffror finns omkring dem.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Heltal: Heltal definieras som positiva och negativa tal, inklusive noll. Det är viktigt att förstå hur hela tal används i olika sammanhang.
- Addition och subtraktion: Genom att lära sig grundläggande aritmetik med heltal kan eleverna bättre förstå mer komplexa matematiska begrepp senare.
- Tal som representation: Siffror representerar kvantiteter och fenomen. Eleverna bör lära sig att identifiera och använda siffror i både formella och informella sammanhang.
- Problemlösning: Att kunna lösa problem med heltal är en grundläggande färdighet som används i många områden, exempelvis ekonomi och vetenskap.
- Matematisk kommunikation: Eleverna bör kunna diskutera tal och resultat klart och tydligt, använda korrekt språkbruk och termer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Heltal | Tal utan decimaler, kan vara både positiva och negativa. | Från tyska “ganz” och “zahl” |
Addition | Att lägga ihop tal för att få en summa. | Från latin “addere”, att lägga till. |
Subtraktion | Att ta bort ett tal från ett annat för att få ett resultat. | Från latin “subtrahere”, att dra bort. |
Division | Att dela ett tal i lika delar. | Från latin “dividere”, att dela. |
Multiplikation | Att upprepa addition av samma tal ett antal gånger. | Från latin “multiplicare”, att mångfaldiga. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar heltal våra liv? Kan du ge exempel på situationer där du använder heltal?
- B. Vilket betydelse har tal i din favoritaktivitet, exempelvis sport eller spel?
- C. Om siffror tjänade till att berätta en historia, vilken historia skulle du vilja att de berättar om dig?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper, där varje grupp får en uppsättning föremål (t.ex. klossar, pennor) och måste räkna, gruppera och skapa olika mönster med hjälp av heltal. Varje grupp får sedan presentera sitt arbete och förklara hur de har använt siffror i sin uppgift.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är ett heltal? | Tal utan decimaler. |
Ge ett exempel på ett positivt heltal. | Till exempel 5. |
Hur använder du siffror i vardagen? | Svarar individuellt. |
Vad innebär addition? | Lägga ihop tal. |
Hur kan man representera siffror? | Genom skriven text, bilder etc. |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna få i uppgift att observera sina omgivningar under en vecka och dokumentera tio exempel på hur siffror används i deras vardag. De ska sedan skriva en kort reflektion om vad de har lärt sig av detta.
Citat
”Matematik är som kärlek: en forskningskonst, en poetisk vetenskap.” – James Joseph Sylvester, 1814-1897. Citatet påminner oss om att matematik inte bara handlar om siffror, utan också om kreativitet och förståelse i vårt dagliga liv.
Uppföljning
- Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.