### Provkonstruktion
**Årskurs:** Åk. 7
**Ämne:** Geografi
**Tema:** Sårbara platser
### Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas djupare förståelse för begreppet sårbara platser samt hur dessa påverkas av naturgivna risker och mänsklig verksamhet. Provets frågor syftar till att stimulera elevernas kritiska tänkande, analyskapacitet och problemlösningsförmåga.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————|
| Grundläggande kunskaper om hur mänskliga aktiviteter påverkar natur och miljö. | Eleven kan redogöra för hur människor påverkar och påverkas av sin omgivning. |
Källa: (Lgr 22. Geografi, åk. 7-9)
### Prov
#### Faktafrågor
**Antal poäng:** 20
1. **A)** Vilken av följande faktorer kan göra en plats sårbar för översvämningar?
2. **B)** Vad är en vanlig orsak till torka?
3. **A)** Vilken av följande är en naturlig katastrof?
4. **A)** Vad kallas det när marken kollapsar på grund av för mycket regn?
5. **B)** Vilken typ av sårbarhet handlar om att människor inte har tillgång till mat och vatten?
6. **A)** Vad kan en konsekvens av en jordbävning vara?
7. **A)** Vilken åtgärd kan minska risken för översvämningar?
8. **A)** Vad innebär begreppet “resiliens”?
9. **B)** Vilken typ av kartor kan visa sårbara områden?
10. **B)** Vilken av följande aktiviteter ökar risken för erosion?
11. **A)** Vad påverkar mest sårbarheten hos en kuststad?
12. **B)** Vilken strategisk åtgärd kan vidtas för att hantera sårbara platser?
13. **B)** Vilket fenomen kan leda till översvämningar i städer?
14. **A)** Vad kallas en plats där människor bor som är mycket sårbar för naturkatastrofer?
15. **C)** Hur kan utbildning om sårbarhet påverka samhället?
#### Ordkollen
**Antal poäng:** 15
**Beskrivning:** Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|———————–|————————-|——————-|——————-|
| Sårbarhet | **Risk för skada** | Stabilitet | Krafter i naturen |
| Återhämtning | **Att bli starkare** | Att förlora något | Att återvända |
| Erosion | **Nedbrytning av mark** | Byggnadsteknik | Översvämning |
| Urbanisering | **Stadsutveckling** | Landsbygdsutveckling | Naturvård |
| Katastrof | **En plötslig händelse** | En planerad aktivitet | En långsam process |
| Beredskap | **Förberedelse** | Oplanerat | Avslutning |
| Infrastrukturell sårbarhet | **Samhällsstruktur** | Vägarnas tillstånd | Bostadens kvalitet |
| Riskhantering | **Hantera risker** | Undvika risker | Skapa risker |
| Klimatförändringar | **Förändrade vädermönster** | Stabilt väder | Ingen förändring |
| Utvecklingsplan | **Plan för tillväxt** | Plan för avveckling | Plan för minskning |
#### Resonerande frågor
**Antal poäng:** 30
**Beskrivning:** Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
1. Diskutera hur mänskliga aktiviteter kan öka sårbarheten i en viss region. Ge exempel och förklara varför dessa aktiviteter är problematiska.
2. Reflektera över hur man kan förbereda sig för en naturkatastrof. Vilka åtgärder kan vidtas för att skydda människor och egendom?
3. Analysera hur förändringar i klimatet kan påverka sårbara platser. Vilka specifika risker kan uppstå och hur kan dessa hanteras?
4. Utvärdera vikten av utbildning i att förstå och hantera sårbarhet. Hur kan skolor och samhällen arbeta tillsammans för att öka medvetenheten?
#### Bedömning
**Totalt antal poäng:**
| Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
|——-|—————-|————-|
| E | 30% | 20 |
| D | 50% | 30 |
| C | 70% | 50 |
| B | 80% | 60 |
| A | 90% | 75 |
### Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument
– 📉 Enklare – Gör provet enklare
– ✅ Facit – Ta fram facit
– 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna