Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska. Läsförståelse av korta berättelser. [Åk. 4]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 4

Ämne: Engelska

Tema: Läsförståelse av korta berättelser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Läsning av enklare texter, och samtal om innehåll och struktur. Eleverna ska få möjlighet att läsa och förstå enklare texter av olika slag. Fokus ligger på att utveckla elevernas läsförståelse och förmåga att uttrycka sig om det de läser. Eleven kan förstå och återberätta innehållet i en enkel text.

[Lgr22, Svenska, Åk. 4]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till läsning av korta berättelser (10 min)

  • Presentera lektionens mål och tema.
  • Berätta om vikten av läsförståelse.
  • Gå igenom vad eleverna ska läsa under lektionen.
  • Diskutera varför vi läser och vad vi kan lära oss av berättelser.

2. Gemensam läsning av en kort berättelse (15 min)

  • Läs en utvald kort berättelse högt för klassen.
  • Stanna upp vid viktiga stycken och diskutera innehållet.
  • Ställ frågor om handling, karaktärer och miljö.
  • Låt eleverna ge sina egna förutsägelser om vad som kan hända härnäst.

3. Pararbete och frågor (15 min)

  • Dela in eleverna i par för att diskutera berättelsen.
  • Förse varje par med diskussionsfrågor om texten.
  • Be dem skriva ner sina svar på papper för att dela med klassen.

4. Avslutande diskussion (10 min)

  • Samla klassen för en gemensam diskussion där paren får dela sina tankar.
  • Ställ öppna frågor för att uppmuntra samtliga elever att delta.
  • Sammanfatta vad vi lärt oss om berättelsen och vikten av att samtala om det vi läser.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Lästeknik: Att lägga märke till hur man närmar sig en text, och vad man ska tänka på medan man läser.
  • Textanalys: Hur man skiljer på olika typer av berättelser och identifierar deras struktur.
  • Sammanfatta: Förmåga att kort förklara vad en text handlar om.
  • Frågor: Att kunna formulera frågor kring en berättelse och kunna diskutera dem med en kompis.
  • Kopplingar till egna livserfarenheter: Att dra paralleller mellan berättelsens innehåll och egna upplevelser.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Berättelse En skriftlig eller muntlig redogörelse av händelser. Kommer från latinets “narrare” som betyder att berätta.
Karaktär En person eller en figur i en berättelse. Härstammar från grekiska “charaktēr”, som betyder “märke” eller “typ”.
Miljö Den plats och de omständigheter där en berättelse utspelar sig. Ordet har sitt ursprung i latinet, “milium”.
Läsförståelse Förmågan att förstå och tolka text. Sammansatt av “läsa” och “förståelse” som båda har sina rötter i gammal nordisk och latinsk språkbruk.
Sammanfatta Att kortfattat redogöra för innehållet i en text. Kommer från latinets “summare”, som betyder “att summera”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tyckte ni var mest intressant med berättelsen? Varför?
  • B. Kunde ni relatera till någon del av berättelsen? Dela med er av era erfarenheter.
  • C. Tror ni att handlingen i berättelsen skulle kunna hända i verkligheten? Varför eller varför inte?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att skapa sin egen korta berättelse. De ska använda sig av en given struktur (introduction, problem, lösning) och försöka inkludera några av de nya orden de har lärt sig under lektionen. Berättelsen ska skrivas på ett A4-papper och presenteras för klassen i slutet av lektionen. Grupperna uppmanas att använda kreativitet och fantasi, och de kan illustrera berättelsen om de vill.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad handlade berättelsen om? (Elevens svar)
2. Vilken karaktär gillade du mest? (Elevens svar)
3. Vad hände i början av berättelsen? (Elevens svar)
4. Hur slutade berättelsen? (Elevens svar)
5. Fanns det en konflikt? Vad var det? (Elevens svar)
6. Vad tyckte du om miljön i berättelsen? (Elevens svar)
7. Vilken känsla fick berättelsen dig att känna? (Elevens svar)
8. Skulle du rekommendera den här berättelsen? Varför? (Elevens svar)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en egen kort berättelse som inspirerats av en av de berättelser de har läst under lektionen. Berättelsen ska vara minst en A4-sida lång och innehålla en tydlig struktur (introduction, problem och lösning).

Citat

“The only thing that you absolutely have to know, is the location of the library.” – Albert Einstein (1930) Detta citat betonar vikten av att läsa och ha tillgång till kunskap. Det knyter an till lektionen genom att understryka hur läsning öppnar dörrar till nya världar och upplevelser.


Modern Tillbaka-knapp