Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Religionskunskap. Dygdetik. [Åk. 7 – 9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 9

Ämne: Religionskunskap

Temat: Dygdetik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska få kunskap om etiska teorier, såsom dygdetik. Dygdetikens grundprinciper och relevans i praktiska och moraliska sammanhang diskuteras. Eleven kan beskriva centrala begrepp och teorier inom etiken och ge exempel på hur dessa används i praktiska och moraliska sammanhang.

[Lgr 22, Religionskunskap, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till dygdetik (10 min)
  • Presentera dygdetikens grundprinciper och dess historia.
  • Diskutera hur dygdetik skiljer sig från pliktetik och konsekvensetik.
  • Ge exempel på dygder som mod, rättvisa och omtänksamhet.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
  • Dela in klassen i grupper.
  • Ge varje grupp en dygd att diskutera (t.ex. mod, rättvisa, omsorg).
  • Låt dem fundera över hur deras dygd kan tillämpas i vardagliga situationer.
3. Presentation av grupparbeten (15 min)
  • Grupperna presenterar sina diskussioner för klassen.
  • Diskutera skillnader och likheter mellan de olika dygderna.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Fråga eleverna hur dygder kan påverka individuella beslut.
  • Sammanfatta lektionen och knyt an till dygdetikens betydelse i deras liv.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Dygdetikens ursprung: Dygdetik har sina rötter i antikens Grekland, där filosofer som Sokrates, Platon och Aristoteles diskuterade vikten av dygder för ett gott liv.
  • Skillnad mellan dygd och etik: Dygd handlar mer om individens karaktär och egenskaper, medan etik oftare handlar om handlingar.
  • Praktiska exempel: Dygdiga handlingar i vardagen, som att hjälpa en vän, kan ses som uttryck för dygdetisk moral.
  • Samhällen och dygder: Hur olika kulturer och samhällen värderar specifika dygder och hur dessa kan variera.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Dygd En god egenskap eller karaktärsdrag som anses positiv och önskvärd. Från fornnordiska “dygd”, som betyder styrka och duglighet.
Etik Läran om moralen, om vad som är rätt och fel; moralfilosofi. Från grekiska “ethos” som betyder sed eller karaktär.
Moral De principer som styr individens beteende och värderingar om gott och ont. Från latin “moral”, som härleds från grekiska “mos” vilket syftar till sed eller praxis.
Dygdetik En etisk teori som fokuserar på karaktärer, dygder snarare än handlingar. Från grekiska “aretē” som översätts till dygd.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka dygder tycker du är viktiga i ditt eget liv och varför?
  • B. Kan dygder variera mellan olika kulturer? Ge exempel på hur en dygd kan tolkas olika.
  • C. Finns det situationer där dygder kan stå i konflikt med varandra? Hur skulle du hantera det?

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppgift att skapa en affisch som illustrerar en specifik dygd. De ska inkludera definitionen av dygt den, exempel på hur den kan uttryckas i vardagen, samt eventuella kända personer som exemplifierar denna dygd. Affischerna ska sedan hängas upp i klassrummet för en utställning som ger möjlighet till diskussion.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är dygdetik? Dygdetik är en etisk teori som fokuserar på individens karaktär och dygder.
2. Nämn tre dygder. Mod, rättvisa, omtänksamhet.
3. Hur kan dygder påverka våra val? Dygder kan vägleda oss mot mer moraliska beslut och bättre relationer.
4. Ge ett exempel på en situation som kräver en dygdig handling. Att hjälpa en vän i nöd.
5. Varför är dygder kulturellt beroende? För olika kulturer prioriterar olika dygder baserat på sina värderingar.

Hemuppgift

Skriv en reflektion om en dygd som du anser är viktig. Beskriv hur denna dygd har påverkat dina egna beslut i livet. Texten ska vara 1-2 sidor A4.

Citat

“Det är inte vad vi har, utan hur vi är, som verkligen räknas.” – Aristoteles, ca 384–322 f.Kr. Citatet förmedlar att vår karaktär och de dygder vi besitter är av större vikt än materiella saker. Det knyter an till lektionens fokus på dygdetik och hur vårt beteende formar vår moral.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp