Lektionsplanering: Skattjakt i Engelska
Årskurs 6
Ämne Engelska
Tema En pojke eller flicka som hittar en skattkarta
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Berättande texter med tydlig struktur och sammanhang | Eleven kan skriva korta berättande texter med enkel handling och användning av tydligt språk. | Eleven kan skriva utvecklade berättande texter med tydlig struktur och väl fungerande språk. |
Språkliga strategier för att skapa sammanhang | Eleven använder enkla språkliga strategier för att skapa sammanhang i sina texter. | Eleven använder språkliga strategier för att skapa sammanhang och variation i sina texter. |
Användning av tidsprepositioner och tidsadverb | Eleven kan använda grundläggande tidsprepositioner för att beskriva när saker händer. | Eleven kan använda tidsprepositioner och tidsadverb på ett varierat och korrekt sätt i sina texter. |
[Lgr22, Engelska, Åk 6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat skattjakt (10 min)
- Visa bilden på ett barn som hittar en skattkarta.
- Diskutera kort elevens första tankar: Vad kan kartan leda till? Varför är den viktig?
- Introducera temat: “Today we will write a story about a treasure hunt.”
- Gå igenom ord och fraser som ofta förekommer i skattjakter (map, treasure, clue, journey).
- Fråga eleverna vad som kan hända i en sådan berättelse.
2. Struktur och planering av berättelsen (10 min)
- Gå igenom grundstruktur för berättelser: beginning, middle, end.
- Rita en enkel planeringsmodell på tavlan med dessa rubriker.
- Hjälp eleverna att tänka ut huvudperson, plats och problem utifrån skattjakten.
- Diskutera tidsprepositioner och tidsord som “first, then, finally”.
3. Ordförråd och språkliga strategier (10 min)
- Samla och skriv upp användbara ord kopplade till skattjakt på tavlan.
- Visa exempelmeningar som elever kan använda.
- Arbeta i par med korta meningar som beskriver hur man hittar ledtrådar eller hinder.
- Demonstrera hur man kan använda pronomen och prepositioner för att skapa flyt.
4. Skrivövning – första utkastet (15 min)
- Eleverna skriver sin berättelse utifrån planeringen.
- Uppmuntra att använda den struktur, ordförråd och språkliga strategier som gåtts igenom.
- Cirkulera och stötta med språktips och frågor.
5. Återkoppling och avslutning (5 min)
- Låt några elever läsa delar av sina texter högt.
- Ge positiv feedback och tips på utveckling av texten.
- Sammanfatta dagens fokus: struktur, ordval och tidsprepositioner.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Berättande textstruktur: Elevens berättelse ska ha inledning, handling och avslutning med tydlig ordning på händelser. Ett vanligt missförstånd är att hoppa fram och tillbaka i tid utan tydliga markörer.
- Tidsord och prepositioner: Ord som “first, then, after that, finally” hjälper elever att skapa logiska sekvenser. Vanligt är att elever missar att använda dem och berättelsen blir då svår att följa.
- Ordförråd relaterat till äventyr och skattjakt: Ord som “map”, “treasure”, “clue”, “forest”, “cave” skapar bilder och ökar förståelsen. En utmaning är att elever använder enkla ord flera gånger istället för att variera språket.
- Språkliga strategier: Eleverna lär sig använda pronomen, sammanbindande ord och enkla beskrivningar för att göra berättelsen bättre. En vanlig svårighet är att meningar blir korta och osammanhängande.
- Muntlig och skriftlig framställning: Att läsa berättelsen högt kan hjälpa elever att förbättra språk och flyt. Många elever tycker det är svårt men det ger värdefull insikt i textens kvalitet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Treasure | Något värdefullt som är gömt eller funnet | Från gammalfransk tresor via latin thesaurus |
Map | En bild som visar platser och vägar | Från latin mappa som betyder duk/dukbit |
Clue | En ledtråd för att lösa ett problem | Från fornengelskans clew, ursprungligen betydde garnnystan |
Journey | En resa från en plats till en annan | Från gammalfranska jornee som betyder dagsresa |
Cave | En naturlig underjordisk hålighet | Från latinska cavea som betyder bur eller hålighet |
Diskussionsfrågor
A. Imagine you found a treasure map but someone else also wants the treasure. What would you do to protect your discovery? Think about honesty and fairness.
B. Is it more important to find the treasure or to enjoy the adventure? Why? Discuss how different people might see this differently.
C. You meet a stranger who offers to help you but they might have their own plans. How do you decide whether to trust them? What risks and benefits are there?
D. If you found something valuable, would you share it with your friends or keep it a secret? What are the possible consequences of each choice?
Aktivitet
Eleverna får i grupper i uppgift att skapa en skattjakt i klassrummet eller skolgården med riktiga ledtrådar och små ”skatter”. Varje grupp skapar också en kort berättelse som beskriver skattjakten från huvudpersonens perspektiv. De får sedan turas om att presentera och låta andra följa deras skattkarta. Aktiviteten tränar berättande samt muntlig och skriftlig framställning och samarbete. Läraren går runt, stöttar och hjälper till med språket.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. What was the treasure in your story? | The treasure could be anything valuable or special, like gold, a gem, or something personal. |
2. What words help you tell the order of events? | Words like first, then, after that, and finally help structure the story. |
3. How do you create suspense in a story? | By building up with clues, questions, or challenges before revealing the treasure. |
4. Why is it important to have a clear beginning? | It introduces characters and setting so the reader understands the context. |
5. What is a clue? | A clue is a piece of information that helps solve a problem or find something. |
6. How do you describe feelings in a story? | By using descriptive words and showing characters’ reactions. |
7. What does a map show? | It shows places, roads, and how to find a route to a destination. |
8. What can happen if a story has no order? | The reader may get confused and not understand what happens when. |
9. How can you make sentences more interesting? | By using adjectives, adverbs, and varied sentence beginnings. |
10. What do you do if you get stuck writing? | You can reread your plan, ask for help, or try to think about what happens next in the story. |
Citat
“A good story can take you on an adventure without leaving your chair.” – J.K. Rowling, 2017
Det här citatet visar på hur berättelser kan skapa starka bilder och känslor, något som vi vill träna på genom att skriva vår skattjakt. Tänk på att använda roliga detaljer för att göra din historia levande.
“Language is the road map of a culture.” – Rita Mae Brown, 1992
Citatet betonar vikten av att använda språket för att uttrycka tankar och kulturella idéer. Genom att skriva berättelser utvecklar elever sin förmåga att kommunicera med andra på engelska.