Provkonstruktion

Detta prov i algebra är avsett för att bedöma elever i årskurs 8s kunskaper och förmågor inom algebraområdet i matematik. Provet innehåller olika typer av uppgifter som testar både grundläggande färdigheter och fördjupad förståelse.

Årskurs: 8
Ämne: Matematik
Tema: Algebra

Provet kan anpassas för elever med extra stöd genom enklare formuleringar eller fler ledtrådar till uppgifterna.

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas kunskaper i algebra, inklusive förmågan att hantera och förenkla algebraiska uttryck, lösa ekvationer, samt förstå och använda samband och formler. Provet kopplas till ämnets centrala innehåll och syftar till att utveckla elevernas matematiska resonemang och problemlösning.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Algebraiska uttryck, formler och ekvationer; förenklingEleven kan förenkla algebraiska uttryck och lösa enkla ekvationer med hjälpsam vägledning.Eleven kan förenkla algebraiska uttryck och lösa ekvationer med flera led, samt förklara sina lösningar.
Samband och funktioner; tolka och använda formlerEleven kan tolka och använda enkla formler i olika sammanhang.Eleven kan tolka, använda och förändra formler samt lösa problem som involverar samband.

[Källa: Lgr22, Matematik, Åk 7-9]

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 18

  1. Vad är värdet av uttrycket \(3x + 5\) när \(x = 2\)?
    a) 6
    b) 11
    c) 7
    d) 10
  2. Förenkla uttrycket \(4a + 3a\).
    a) \(7a\)
    b) \(12a\)
    c) \(a\)
    d) \(a + 7\)
  3. Lös ekvationen \(x + 7 = 12\).
    a) 19
    b) 5
    c) 7
    d) 12
  4. Vad är koefficienten i uttrycket \(5y – 3\)?
    a) -3
    b) 5
    c) \(y\)
    d) 8
  5. Vilket av följande är en likning?
    a) \(3x + 2\)
    b) \(x – 5 = 10\)
    c) \(7 + 4\)
    d) \(2a \times 3b\)
  6. Förenkla uttrycket \((2x + 3) + (4x – 1)\).
    a) \(6x + 2\)
    b) \(2x + 2\)
    c) \(6x + 4\)
    d) \(8x + 2\)
  7. Lös ekvationen \(2x = 14\).
    a) 7
    b) 12
    c) 16
    d) 28
  8. Vilket uttryck motsvarar “tre gånger ett tal minus fyra”?
    a) \(3 – 4x\)
    b) \(3x – 4\)
    c) \(4 – 3x\)
    d) \(3(x – 4)\)
  9. Förenkla uttrycket \(6b – 2b + 4\).
    a) \(4b + 4\)
    b) \(8b + 4\)
    c) \(4b – 4\)
    d) \(6b + 2b + 4\)
  10. Lös ekvationen \(x/3 = 5\).
    a) 15
    b) 8
    c) 2
    d) 18
  11. Vad är värdet av \(2(x + 3)\) när \(x = 4\)?
    a) 14
    b) 8
    c) 16
    d) 10
  12. Förenkla uttrycket \(3(x + 2) – x\).
    a) \(2x + 6\)
    b) \(4x + 2\)
    c) \(3x + 2\)
    d) \(2x + 2\)
  13. Vad kallas talet framför variabeln i ett algebraiskt uttryck?
    a) Term
    b) Koefficient
    c) Variabel
    d) Faktor
  14. Lös ekvationen \(5x – 10 = 20\).
    a) 6
    b) 5
    c) 4
    d) 10
  15. Vilket av följande uttryck är korrekt faktoriserat?
    a) \(x^2 + 4x = x(x + 4)\)
    b) \(x^2 + 4x = (x + 4)(x + 4)\)
    c) \(x^2 + 4x = x^2 + 4x\)
    d) \(x^2 + 4x = (x – 4)(x + 4)\)
  16. Förenkla uttrycket \((x + 2)(x – 2)\).
    a) \(x^2 – 4\)
    b) \(x^2 + 4\)
    c) \(x^2 – 2x + 2\)
    d) \(x^2 + 2x – 2\)
  17. Lös ekvationen \(3(x – 1) = 9\).
    a) 4
    b) 3
    c) 1
    d) 2
  18. Vad blir summan av \(2x + 3x\)?
    a) \(5x\)
    b) \(6x\)
    c) \(2x + 3x\)
    d) \(x\)

Ordkollen

Antal poäng: 12

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord123
KoefficientTalet framför variabelnVariabeln i uttrycketSumman av termer
EkvationEtt påstående om likhetEtt talEn funktion
FörenklaGöra ett uttryck kortareGöra ett uttryck längreGöra ett uttryck svårare
FaktorEtt tal som multiplicerasEtt tal som delasEn likhet
VariabelEn bokstav som representerar ett talEn siffraEtt uttryck
UttryckEn matematisk kombination av tal, variabler och räknesättEtt svar på en frågaEn funktion
FormelEn regel eller ett samband beskrivet med symbolerEn frågaEtt svar
LösningDet tal som uppfyller en ekvationEn frågaEtt uttryck
TermEn del av ett uttryck som är en produkt av tal och variablerEn ekvationEn funktion
FörenklingAtt skriva ett uttryck i enklare formAtt skriva ett uttryck längreAtt lösa en ekvation
SambandEtt sätt att visa hur något hör ihopEn ekvationEn variabel
UttryckKombination av tal och variablerEtt talEn fråga

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  • Hur kan du använda faktorisering för att lösa problem i vardagen? Ge ett exempel.
  • Beskriv skillnaden mellan en ekvation och ett uttryck och ge exempel på båda.
  • Varför är det viktigt att förstå koefficienter och variabler när man arbetar med algebra?
  • Hur kan det vara användbart att lösa ekvationer i verkliga situationer? Ge exempel.
  • Etiskt dilemma: Om du och din kompis har olika lösningar på en ekvation, hur kan ni komma fram till vilken som är korrekt? Hur bör ni hantera oenigheten?

Bedömning

Totalt antal poäng: 50

BetygAndel rättPoäng
EMinst 30 %15
D45 %22,5
C60 %30
B75 %37,5
A90 %45

Poängfördelningen är 18 poäng på faktafrågor, 12 poäng på ordkollen och 20 poäng på resonerande frågor. Resonerande frågor värderas högre eftersom de kräver mer utvecklat svar och resonemang.

Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.

Vill du att jag sparar provet som Word-fil, har facit, eller göra andra justeringar?