Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 1. Samhällskunskap – Normer och Regler

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Samhällskunskap
Tema: Normer och Regler

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för normer och regler samt deras förmåga att ge exempel på hur dessa påverkar individer och grupper. Eleverna ska ges möjlighet att visa sin kunskap om reglernas betydelse i olika sociala sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I samhällskunskap ska eleverna få lära sig om regler och normer i olika sammanhang, samt hur dessa påverkar gruppers och individers beteenden. Fokus ligger på förståelse för vad som är acceptabelt i sociala sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan berätta om någon regel som finns i skolan och ge exempel på hur man följer den.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är en norm?
    A) En skriven regel
    B) En oskriven regel om hur vi ska bete oss
    C) En lag
    D) Ett påstående
    Rätt svar: B

  2. Varför har vi regler?
    A) För att få en trygg och bra miljö
    B) För att skrämma andra
    C) För att vara snäll
    D) För att vara rolig
    Rätt svar: A

  3. Nämn en regel som finns i klassrummet.
    A) Att prata när man vill
    B) Att räcka upp handen innan man pratar
    C) Att springa i salen
    D) Att låna andras saker utan fråga
    Rätt svar: B

  4. Vad innebär en oskriven regel?
    A) En regel som ingen känner till
    B) En regel som inte står nedskriven men som vi följer
    C) En regel som är gammal
    D) En regel som gäller för alla
    Rätt svar: B

  5. Ge ett exempel på en norm i vardagen.
    A) Att klä sig i kostym varje dag
    B) Att hälsa på varandra i korridoren
    C) Att alltid vara först i kön
    D) Att aldrig prata med främlingar
    Rätt svar: B

  6. Vad händer om man bryter en regel?
    A) Man får en belöning
    B) Man kan få besvikelse eller oro
    C) Ingen märker det
    D) Reglerna försvinner
    Rätt svar: B

  7. Vilken typ av regel är en klassrumsregel?
    A) En lag
    B) En oskriven norm
    C) En skriven regel
    D) En personlig åsikt
    Rätt svar: C

  8. Hur påverkar normer andra?
    A) De gör så att vi blir osams
    B) De hjälper oss att veta hur vi ska bete oss mot andra
    C) De gör oss glada
    D) De gör oss oroliga
    Rätt svar: B

  9. Vad kan vi göra för att följa regler?
    A) Ignorera dem
    B) Tillsammans hjälpas åt att följa dem
    C) Göra vad vi vill
    D) Prata om dem utan att följa
    Rätt svar: B

  10. Vad kan vara en konsekvens av att följa en norm?
    A) Man blir utanför
    B) Man får vänner och skapar trygghet
    C) Man blir ensam
    D) Man får en belöning varje gång
    Rätt svar: B

  11. Vad är en viktig regel i skolans korridor?
    A) Att springa snabbt
    B) Att stöta på andra
    C) Att gå tyst och försiktigt
    D) Att prata högt
    Rätt svar: C

  12. Vilken av följande är en skriven regel?
    A) Att alltid vara tyst i biblioteket
    B) Att säga hej till alla
    C) Att alltid låna böcker
    D) Att vara snäll mot andra
    Rätt svar: A

  13. Vad ska vi göra om någon bryter mot en regel?
    A) Ignorera det
    B) Berätta för en vuxen
    C) Skratta åt personen
    D) Använda samma regel
    Rätt svar: B

  14. Vad kan regler hjälpa oss med?
    A) Att skapa oreda
    B) Att bygga upp konflikter
    C) Att skapa en trygg miljö
    D) Att bryta mot vänskap
    Rätt svar: C

  15. Hur kan vi jobba tillsammans för att följa regler?
    A) Genom att skvallra på varandra
    B) Genom att diskutera och enas om regler
    C) Genom att bryta mot dem
    D) Genom att alltid följa sina egna regler
    Rätt svar: B

Resonerande frågor

  1. Varför tror du att regler är viktiga i skolan?
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över betydelsen av regler för gruppens samarbete.
  2. Kan du ge exempel på en situation där en norm hjälpte dig?
    Detta ger eleverna chans att dela personliga erfarenheter som visar deras förståelse för normernas påverkan.
  3. Hur skulle skolan se ut utan regler?
    Med denna fråga kan eleverna tänka kritiskt och resonera om risker med avsaknad av regler.
  4. Vilken regel tycker du är mest viktig och varför?
    Här får eleverna möjlighet att argumentera för sin åsikt och förklara sina värderingar.
  5. Vad skulle hända om vi inte hade några normer i samhället?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera på en mer abstrakt nivå om normers funktion.
  6. Hur kan vi påverka andra att följa regler?
    Detta uppmanar eleverna att tänka på hur de kan vara förebilder och ledare i sitt sammanhang.
  7. På vilket sätt kan vi som klass skapa bättre gemenskap genom normer och regler?
    Eleverna ges möjlighet att föreslå aktiviteter eller insatser som kan förbättra klassmiljö.
  8. Hur kan vi hantera situationer där regler bryts?
    Denna fråga ger eleverna en möjlighet att diskutera konkret och utveckla problemlösningsförmåga.

Bedömning

Faktafrågor max 15 poäng – varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor max 8 poäng – varje korrekt och relevant resonemang ger 1 poäng.

För betyget E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp
×