Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Samhällskunskap
Tema: Hemortens Historia
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om sin hemorts historia och viktiga händelser samt deras förmåga att beskriva betydelsefulla platser och traditioner.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I samhällskunskap ska eleverna lära sig om sin hemort, dess historia och viktiga händelser samt hur dessa har format samhället. Undervisningen ska ge eleverna förståelse för lokala traditioner och kulturella inslag.
Kunskapskrav
Eleven kan berätta om sin hemorts historia och ge exempel på betydelsefulla platser.
Prov
Faktafrågor
- Vad handlar hemortens historia om?
A) Det som har hänt där vi bor
B) Endast kända personer
C) Djurlivet i området
D) Bara byggnader
A - Nämn en viktig plats i din hemort.
A) En känd kyrka
B) En gammal slott
C) En park
D) En affär
A - Vad menas med tradition?
A) Nästan alltid något nytt
B) Något vi gör på ett speciellt sätt år efter år
C) Att glömma gamla seder
D) Bara till skillnad från vanor
B - Vilken av följande är en viktig del av hemortens historia?
A) En historia om hur staden grundades
B) Vad folk gör på fritiden
C) Vad som händer i tv
D) Aktivitet i skolan
A - Varför är det viktigt att känna till hemortens historia?
A) För att förstå vår kultur och traditioner
B) För att undvika att höra på andra
C) För att glömma det förflutna
D) För att kunna kritisera andra
A - Vilket av följande är inget exempel på en tradition?
A) Att fira jul
B) En nyhet i tidningen
C) En årlig festival
D) Att fira födelsedagar
B - Vad kallar vi berättelser om viktiga händelser i vårt förflutna?
A) Fantasi
B) Myter
C) Historia
D) Legend
C - Vilken plats är ofta viktig i vår hemorts historia?
A) En skola
B) Ett garage
C) En mataffär
D) En lekplats
A - Vad kan vara en del av hemortens kultur?
A) Maträtter som är speciella för området
B) Endast berömda personer
C) Utkomst av äventyr
D) Exotiska djur
A - Vad innebär det att ha en lokal tradition?
A) Det är något som bara hela nationen gör
B) Det är något som endast barn gör
C) Det är något som är unikt för ett specifikt område
D) Det är något som folk bör ignorerar
C - Varifrån kan vi hämta berättelser om vår hemorts historia?
A) Genom att läsa i böcker
B) Genom att fråga familjemedlemmar
C) Genom olika medier
D) Alla alternativ är rätt
D - Vad handlar det om när vi pratar om lokala traditioner?
A) Allt som är nytt
B) Seder och bruk markbundna i vårt samhälle
C) Endast det som skolorna lär ut
D) Det som beror på småbarnslek
B - Vad kan en familjeberättelse ofta handla om?
A) Läran av globala problem
B) En tradition som gått i arv
C) Informera om datorkunskap
D) Ge finansinformation
B - Vilket ord är nära besläktat med hemortens historia?
A) Geografi
B) Biologi
C) Kultur
D) Fysik
C - Vad kan hektiska livssituationer i vår hemort påverka?
A) Hur vi firar traditioner
B) Vad vi lär oss i skolan
C) Hur träffas med vänner
D) Alla alternativ gäller
A
Resonerande frågor
- Beskriv hur historien om din hemort har påverkat dig och ditt liv.
Syftet är att förstå den personliga betydelsen av hemortens historia. - Vilken betydelse har traditioner i ditt hem?
Syftet är att analysera hur traditioner formar familjens identitet. - Kan du ge exempel på hur hemorten har förändrats över tid?
Syftet är att uppmuntra till kritiskt tänkande kring historisk förändring. - Hur tycker du att lokala traditioner bidrar till identiteten i ditt samhälle?
Syftet är att värdera betydelsen av kulturella inslag. - Vilken roll har berättelser om hemorten i att överföra kunskap mellan generationer?
Syftet är att reflektera över bevarande av kultur. - Varför är det viktigt att dokumentera och bevara hemortens historia?
Syftet är att diskutera vikten av historia för framtida generationer. - Hur kan du beskriva skillnaden mellan lokal och global historia?
Syftet är att skilja mellan olika nivåer av historisk analys. - Hur kan berättelser från din hemort inspirera till kreativt skapande?
Syftet är att utforska sambandet mellan historia och kreativitet.
Bedömning
Provets totalt högsta poäng är 30 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).