En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Samhällskunskap – Ekonomiska begrepp

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Ekonomiska begrepp – pengar och byteshandel

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande ekonomiska begrepp som pengar, värde och byteshandel samt hur dessa begrepp påverkar deras vardag och samhälle.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I det centrala innehållet för samhällskunskap i årskurs 2 ingår att eleverna ska få grundläggande kunskaper om ekonomiska begrepp såsom pengar, värde och byteshandel. Eleverna ska också förstå hur ekonomi påverkar deras vardag och samhälle.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på vad pengar är och vad de används till. Eleven kan också delta i samtal om enkel byteshandel och beskriva hur värde kan variera mellan olika varor.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är pengar?

A) En typ av mat

B) En enhet som används för att köpa varor och tjänster

C) En sorts leksak

D) En gammal tradition

B)

2. Vad innebär byteshandel?

A) Att byta varor direkt utan att använda pengar

B) Att sälja varor till högsta bud

C) Att använda kort för att betala

D) Att handla online

A)

3. Vad används pengar till?

A) Att låna ut till vänner

B) Att köpa varor och tjänster

C) Att spela spel

D) Att spara utan syfte

B)

4. Vilket av följande är en typ av pengar?

A) Bilar

B) Värdepapper

C) Mynt och sedlar

D) Mat

C)

5. Hur kan man spara pengar?

A) Genom att ge bort dem

B) Genom att spendera allt på en gång

C) Genom att lägga undan en del av sina inkomster

D) Genom att inte tänka på dem

C)

6. Vad är en budget?

A) En lista över alla leksaker

B) En plan för inkomster och utgifter

C) En typ av lån

D) En sorts bankkonto

B)

7. Vad kan man få för pengar?

A) En bok eller en leksak

B) En kram

C) En vän

D) En känsla

A)

8. Vad är värde?

A) Hur mycket något kostar

B) Hur stort något är

C) Hur gammalt något är

D) Hur långt något är

A)

9. Vad händer när man köper något?

A) Man får pengar tillbaka

B) Man ger bort varan

C) Man ger pengar i utbyte mot varan

D) Man lånar varan

C)

10. Vilken är en fördel med byteshandel?

A) Man behöver inga pengar

B) Man kan byta vad som helst

C) Man lär sig om sina behov

D) Man kan spara tid

A)

11. Vad är en nackdel med byteshandel?

A) Det kan vara svårt att hitta någon att byta med

B) Man får alltid mer än vad man ger bort

C) Man kan bara byta med vänner

D) Man behöver vara rik

A)

12. Hur kan ekonomi påverka vår vardag?

A) Genom att vi aldrig behöver pengar

B) Genom att vi inte kan köpa något

C) Genom att vi kan planera våra köp och spara

D) Genom att vi alltid byter saker istället

C)

13. Vad hände under leken med leksakspengar?

A) Vi lärde oss att handla och sätta priser

B) Vi slösade bort alla pengar

C) Vi fick inga pengar

D) Vi inte fick handla

A)

14. Vad är en vanlig typ av utgift i en familj?

A) Att köpa tidningar varje vecka

B) Att ge bort leksaker

C) Att gå till lekplatsen

D) Att låna böcker

A)

15. Vad är ett exempel på något vi kan spara till?

A) En ny telefon

B) Att köpa mat

C) Att åka till skolan

D) Att sova

A)

Resonerande frågor

1. Diskutera vad pengar betyder för dig och din familj.

Syftet är att låta eleverna reflektera över sina personliga erfarenheter av pengar och ekonomi.

2. Hur skulle ditt liv påverkas om det inte fanns några pengar?

Genom denna fråga ges eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring ekonomi och byteshandel.

3. Vad tycker du är viktigt att tänka på när man gör en budget?

Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på finansiell planering och ansvar.

4. Vad är skillnaden mellan behov och önskemål? Ge exempel.

Genom att analysera dessa begrepp kan eleverna visa djupare förståelse för ekonomi.

5. Berätta om en gång när du behövde spara pengar. Hur gick det?

Här får eleverna chansen att koppla sina egna livserfarenheter till ekonomiska begrepp.

6. Hur kan vi som samhälle bli bättre på att hantera pengar?

Frågan uppmanar eleverna att tänka på bredare ekonomiska aspekter och samhällsfrågor.

7. Diskutera fördelar och nackdelar med att använda pengar istället för byteshandel.

Denna fråga stimulerar jämförande analyser och kritiskt tänkande.

8. Vad skulle du göra om du hade en stor summa pengar? Motivera ditt svar.

Genom att reflektera över sina egna beslut får eleverna möjlighet att visa ansvar och kreativitet i sina tankar.

Bedömning

Faktafrågorna ger en total av 30 poäng (2 poäng per fråga). Resonerande frågor ger 5 poäng per fråga. För betyget E krävs totalsumman av minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).