Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Diskussion om rättvisa och orättvisa
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av begreppen rättvisa och orättvisa, samt deras förmåga att delta i diskussioner kring dessa teman och föreslå sätt att arbeta för rättvisa i deras liv och samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I det centrala innehållet för samhällskunskap i årskurs 2 ingår att eleverna ska få kunskap om grundläggande begrepp som rättvisa och orättvisa, samt förståelse för hur dessa begrepp påverkar samhället och deras egna liv. Diskussioner om etik och hur man kan arbeta för rättvisa är centrala teman.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på vad som menas med rättvisa och orättvisa. Eleven kan också delta i samtal om hur rättvisa kan åstadkommas och vilka konsekvenser orättvisa kan få.
Prov
Faktafrågor
1. Vad menas med rättvisa?
A) Att alla gör som de vill
B) Att alla får det de vill ha
C) Att alla får det de behöver och att saker är rättvist fördelade
D) Att alla blir orättvist behandlade
2. Vad är ett exempel på orättvisa?
A) Att hjälpa en vän
B) Någon som blir mobbad
C) Att dela med sig av sina saker
D) Att prata med andra
3. Vilket av följande beskriver rättvisa bäst?
A) Att alltid vinna
B) Att ha samma möjligheter
C) Att alla har rätt att bestämma
D) Att vara duktig på något
4. Hur kan vi visa rättvisa i vår klass?
A) Genom att vara snälla och hjälpa varandra
B) Genom att bara bry sig om sig själv
C) Genom att ignorera problem
D) Genom att klaga på andra
5. Varför är det viktigt att prata om rättvisa?
A) För att undvika problem
B) För att bli populär
C) För att vi ska förstå hur vi kan göra vårt samhälle bättre
D) För att få fler vänner
6. Vad kan vi göra om vi ser orättvisa?
A) Ignorera det
B) Prata med en vuxen eller hjälpa den som blivit orättvist behandlad
C) Skratta åt den drabbade
D) Berätta för andra
7. Vad innebär begreppet orättvisa?
A) När alla är lika
B) När alla får olika mycket
C) När någon blir behandlad sämre än andra
D) När vi alla får samma sak
8. Vilket av följande kan leda till orättvisa?
A) Jämställdhet
B) Rättvisa omröstningar
C) Mobbning och diskriminering
D) Samarbete
9. Vad kan skolan göra för att främja rättvisa?
A) Ha en kampanj mot mobbning
B) Dela ut straff
C) Helst inte prata om det
D) Oavsiktligt ignorera problemen
10. Hur kan vi diskutera rättvisa i vår klassrum?
A) Genom att dela med oss av våra tankar och känslor
B) Genom att vara tysta
C) Genom att spela spel
D) Genom att undvika prat om ämnet
11. Vilken känsla kan orättvisa väcka hos människor?
A) Frustration och sorg
B) Lycka
C) Ingen känsla alls
D) Förbise det
12. Vad kan vi lära oss av att studera rättvisa?
A) Att vara hårda mot andra
B) Att ignorera skillnader
C) Att förstå och kämpa för rättigheter för alla
D) Att acceptera vad som helst
13. Vad menas med att vara en “rättvis hjälte”?
A) Ingen gör något
B) Att försvara och hjälpa dem som är orättvist behandlade
C) Att vara bäst i skolan
D) Att vara snäll ibland
14. Hur kan vi uppmana andra till rättvisa?
A) Genom att visa våra egna handlingar
B) Genom att ignorera dem
C) Genom att skämta om orättvisa
D) Genom att vara tysta
15. Vad är en handlingsplan för rättvisa?
A) En plan som inte gör något
B) En lista med regler
C) En lista på åtgärder för att förbättra rättvisa i vår miljö
D) En plan för att göra som vi vill
Resonerande frågor
1. Diskutera varför det är viktigt att förstå begreppen rättvisa och orättvisa i dagens samhälle. Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över relevansen av dessa begrepp.
2. Beskriv en situation där du har sett orättvisa. Vad gjorde du då? Syftet är att uppmuntra eleverna att koppla sina egna erfarenheter till begreppen.
3. Vilka åtgärder kan du föreslå för att arbeta för mer rättvisa i skolan? Syftet är att ge eleverna möjlighet att tänka kreativt kring förändring.
4. Hur kan vi använda berättelser om rättvisa och orättvisa för att påverka vårt beteende? Syftet är att få eleverna att tänka på hur berättelser formar vår uppfattning och handling.
5. Reflektera över hur olika kulturer ser på rättvisa. Kan du ge exempel? Syftet är att främja en förståelse för kulturella skillnader i uppfattningar om rättvisa.
6. Diskutera hur du kan vara en “rättvis hjälte” i din vardag. Syftet är att få eleverna att tänka på positiva handlingar de kan utföra.
7. Hur påverkar sociala medier vår förståelse av rättvisa och orättvisa? Syftet är att få eleverna att kritiskt tänka om mediernas påverkan.
8. Vad anser du är den största utmaningen för att uppnå rättvisa i samhället idag? Syftet är att uppmuntra eleverna att analysera aktuella samhällsfrågor och utmaningar.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng där varje välformulerat svar ger 1 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).