En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Samhällskunskap – Medborgarskap och ansvar

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Medborgarskap och ansvar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för begreppen medborgarskap, ansvar och delaktighet i samhället. Eleverna ska kunna visa på sina kunskaper kring rättigheter och skyldigheter samt ge exempel på hur man kan bidra till gemenskapen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I det centrala innehållet för samhällskunskap i årskurs 2 ingår att eleverna ska få kunskap om medborgarskap och vad det innebär att vara en aktiv och ansvarig medborgare i samhället. Diskussioner kring rättigheter, skyldigheter och hur man kan delta i samhällslivet är centrala teman.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på vad medborgarskap innebär och vad det innebär att vara en ansvarig medborgare. Eleven kan också delta i samtal om sina ansvar och hur man kan bidra till gemenskapen.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär det att vara medborgare?

  • A. Att ha rättigheter och skyldigheter i en gemenskap
  • B. Att bara bo i ett land
  • C. Att rösta i val
  • D. Att ha en skolgång

2. Vad är en rättighet som medborgare?

  • A. Rätt till utbildning
  • B. Rätt att bestämma allt i samhället
  • C. Rätt till egen bil
  • D. Rätt att bestämma andras rättigheter

3. Vilken skyldighet har en medborgare?

  • A. Att gå till skolan
  • B. Att följa lagar
  • C. Att hjälpa alla i samhället
  • D. Att vara borta från arbete

4. Hur kan man bidra till sin gemenskap?

  • A. Genom att städa i sitt område
  • B. Genom att alltid vara tyst
  • C. Genom att ignorera andra
  • D. Genom att klaga på andra

5. Ett exempel på medborgarskapsansvar är:

  • A. Att hjälpa äldre
  • B. Att bara tänka på sig själv
  • C. Att alltid vara negativ
  • D. Att inte vara närvarande

6. Vilket av följande är en positiv handling för gemenskapen?

  • A. Att skratta åt andra
  • B. Att delta i klassråd
  • C. Att stänga dörren i ansiktet på någon
  • D. Att klippa i andras böcker

7. Vilken aktivitet kan du göra i skolan för att vara en aktiv medborgare?

  • A. Hålla rent i skolan
  • B. Bryta mot regler
  • C. Ignorera lärare
  • D. Inte delta i diskussioner

8. Vad är viktigt för att förstå sina rättigheter och skyldigheter?

  • A. Att läsa lagar noggrant
  • B. Att sova hela dagen
  • C. Att inte lyssna på andra
  • D. Att bara tänka på sin egen åsikt

9. En aktiv medborgare är den som:

  • A. Deltar i samhället
  • B. Håller sig isolerad
  • C. Låter andra ta beslut
  • D. Endast ser på TV

10. Vilken av följande är inte en rättighet som medborgare?

  • A. Rätt till utbildning
  • B. Rätt att göra sina åtaganden
  • C. Rätt att påverka samhället
  • D. Rätt att stjäla

11. Vad kan vara en skyldighet i skolan?

  • A. Att respektera andra elever
  • B. Att vara oärlig
  • C. Att prata hela tiden
  • D. Att ignorera läxor

12. En god medborgare är någon som:

  • A. Bryr sig om sin miljö
  • B. Enbart tänker på sig själv
  • C. Aldrig deltar i aktiviteter
  • D. Undviker sina skyldigheter

13. Hur kan du bidra till gemenskapen?

  • A. Genom att låna böcker till andra
  • B. Genom att inte pratar med folk
  • C. Genom att alltid vara ensam
  • D. Genom att klaga på allt

14. Vad betyder det att ta ansvar för sin omgivning?

  • A. Att hjälpa till där det behövs
  • B. Att lämna skräp på gatan
  • C. Att bara tänka på sina egna saker
  • D. Att inte bry sig vad som händer

15. Varför är det viktigt att prata om medborgarskap?

  • A. För att förstå sina rättigheter och skyldigheter
  • B. För att bara kunna klaga på andra
  • C. För att undvika ansvar
  • D. För att inte delta i samhället

Resonerande frågor

6. Beskriv vad medborgarskap innebär för dig och varför.

Syfte: Ge elever möjlighet att reflektera över sin egen förståelse av medborgarskap.

7. Hur kan en ansvarig medborgare påverka sin omgivning?

Syfte: Uppmuntra elever att tänka på sina handlingars inverkan i samhället.

8. Diskutera en situation där du har tagit ansvar. Vad hände och hur påverkade det dig och andra?

Syfte: Låta elever visa på personlig erfarenhet och reflektion kring ansvar.

9. Varför tror du att det är viktigt att förstå sina rättigheter som medborgare?

Syfte: Få elever att tänka kritiskt kring medborgarskap och rättigheter.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 12 poäng. För att uppnå betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).