En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Samhällskunskap – Samhällets byggstenar: Familj och vänner

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Samhällets byggstenar: Familj och vänner

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för begreppen familj och vänner samt deras betydelse i samhället. Provets utformning ska ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper om familjekonstellationer och vänskapsrelationers roller.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att förstå betydelsen av familj och vänner som fundamentala delar av samhället. Eleverna kommer att lära sig om olika familjekonstellationer och vänskapsrelationers roll i samhället.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på olika familjekonstellationer samt reflektera över vad vänner betyder för dem och för samhället.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en familj?

  • A) En grupp vänner som hänger ihop
  • B) En samling av människor utan relation
  • C) En grupp som lever tillsammans och har en gemensam relation
  • D) En enklare form av gemenskap

2. Vilken av följande är en typ av familjekonstellation?

  • A) Vänskapsgrupp
  • B) Kärnfamilj
  • C) Skola
  • D) Nabo

3. Vad kännetecknar en bra vän?

  • A) Att alltid vara ärlig
  • B) Att vara snäll, lyssna och stötta varandra
  • C) Att ofta vara oense
  • D) Att ha mycket pengar

4. Vad betyder det att ha en vän?

  • A) Att dela på alla sina saker
  • B) Att ha någon att lita på och umgås med
  • C) Att vara ensam
  • D) Att alltid vara överens

5. Vilken av följande är inte en familjekonstellation?

  • A) Stor familj
  • B) Arbetsgrupp
  • C) Ensamstående förälder
  • D) Sammanboende

6. Varför är vänner viktiga?

  • A) De kostar pengar
  • B) De ger stöd, glädje och sällskap
  • C) De har alltid rätt
  • D) De är alltid närvarande

7. Hur kan man beskriva en familj?

  • A) En grupp personer som arbetar tillsammans
  • B) En grupp som lever tillsammans och knyter starka relationer
  • C) En organisation för nöje
  • D) En platser för kortvariga möten

8. Vad är en ensamstående förälder?

  • A) En förälder som ansvarar för sina barn utan partner
  • B) En förälder som delar vårdnad med en annan
  • C) En förälder som är barnlös
  • D) En förälder med en partner som bor på annan plats

9. Vad är en storfamilj?

  • A) En familj med flera generationer som bor tillsammans
  • B) En familj som har många husdjur
  • C) En familj med endast vuxna
  • D) En familj utan barn

10. Vad är vänskap?

  • A) En mätning av rikedom
  • B) En relation mellan personer baserad på tillit och stöd
  • C) En form av konflikt
  • D) En temporär kontakt

11. Ge exempel på en familjekonstellation.

  • A) Vändagsfamiljen
  • B) Kärnfamilj
  • C) Jobbfamiljen
  • D) Vänfamiljen

12. Varför är familj viktig för ett barn?

  • A) För att ge kost och logi
  • B) För att tillhandahålla underhållning
  • C) För att ge kärlek, stöd och trygghet
  • D) För att ge frihet

13. Hur påverkar vänner vårt liv?

  • A) De bidrar med stöd och glädje i våra liv
  • B) De tar mycket tid och engagemang
  • C) De gör livet mer komplext
  • D) De gör oss ensamma

14. Vad betyder ordet “familj” för dig?

  • A) Att ha som sällskap
  • B) Kärlek och trygghet
  • C) En plats för fest
  • D) En grupp som man inte väljer själv

15. Hur kan familjemedlemmar stötta varandra?

  • A) Genom att hjälpa varandra med känslomässigt och praktiskt stöd
  • B) Genom att konkurrera om resurser
  • C) Genom att ha olika intressen
  • D) Genom att ignorera varandra

Resonerande frågor

1. Hur ser din familj ut och hur påverkar det ditt liv?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över sina egna erfarenheter av familj och deras vikt i livet.

2. Vad betyder vänskap för dig?

Genom denna fråga kan eleverna uttrycka sina personliga känslor och insikter om vänskap.

3. Hur tror du att olika familjekonstellationer påverkar barn?

Eleverna får möjlighet att analysera och bedöma hur olika uppväxtvillkor kan påverka individen.

4. Vilken roll spelar vänner i att skapa gemenskap i samhället?

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka stort och se på vänskap som en social faktor.

5. Hur skulle samhället se ut om vi inte hade några vänner?

Eleverna kan reflektera över vikten av relationer och deras påverkan på samhället.

6. Vilka värderingar hos familj och vänner tycker du är viktigast?

Frågan låter eleverna utforska sina egna värderingar och åsikter om relationer.

7. Vad är skillnaden mellan en vän och en bekant?

Denna fråga testar elevernas djupare förståelse för relationer och deras dynamik.

8. Hur kan vi stödja varandra i våra vänskapsrelationer?

Eleverna kan reflektera över strategier för att upprätthålla och stärka relationer.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng: 1 poäng per korrekt faktafråga och 3 poäng per resonerande fråga. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`