Lektion. Åk. 3. Samhällskunskap – Samhällets byggstenar: Familj och vänner

Lektionsplanering: Samhällskunskap

Årskurs: 3

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Samhällets byggstenar: Familj och vänner

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att förstå betydelsen av familj och vänner som fundamentala delar av samhället. Eleverna kommer att lära sig om olika familjekonstellationer och vänskapsrelationers roll i samhället.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på olika familjekonstellationer samt reflektera över vad vänner betyder för dem och för samhället.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till familjer (10 min)

  • Förklara vad en familj är och diskutera olika familjekonstellationer.
  • Ge exempel på traditionella och moderna familjestrukturer.
  • Diskutera varför familjen är en viktig del av samhället.

Betydelsen av vänner (15 min)

  • Utforska vad det innebär att ha vänner och hur vänskap påverkar vårt liv.
  • Låt eleverna diskutera med en granne: Vad gör en bra vän?
  • Sammanfatta diskussionen i klassen.

Gruppdiskussion: Familj och vänner i vårt liv (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper.
  • Be varje grupp diskutera hur familj och vänner stöder oss i vardagen.
  • Grupperna presenterar sina tankar.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens innehåll.
  • Låt eleverna skriva ner en tanke om vad familj och vänner betyder för dem.

Aktivitet

Som aktivitet kan eleverna skapa en “familje- och vänskapskarta” där de ritar och beskriver sina familjemedlemmar och vänner. De kan också skriva några meningar om vad varje person betyder för dem.

Exit-ticket

  • Vad är en familj? (Svar: En grupp som lever tillsammans och har en gemensam relation, t.ex. föräldrar och barn.)
  • Ge exempel på olika familjekonstellationer. (Svar: Kärnfamilj, ensamstående förälder, storfamilj.)
  • Varför är vänner viktiga? (Svar: De ger stöd, glädje och sällskap.)
  • Vad gör en bra vän? (Svar: Att vara snäll, lyssna och stötta varandra.)
  • Skapa en mening: “Familj betyder för mig…”. (Exempel på svar: “Familj betyder trygghet och kärlek.”)

Hemuppgift

Eleverna kan som hemuppgift skriva ett brev till en vän eller familjemedlem och berätta vad den personen betyder för dem. Hemuppgiften ska uppmuntra till reflektion över relationer och styrkan i dessa.

Citat

”Ett barn är en familjens hjärta.” – Afra E. Harp, 2006. Detta citat betonar vikten av barn i familjen och samhället och hur kärlek och stöd runt omkring dem bygger grunden för utveckling och trygghet.

Nästa lektion

Ett tema för nästa lektion kan vara “Regler och lagar: Varför behöver vi dem?”. Det är relevant eftersom det hjälper eleverna att förstå hur regler skapar trygghet och stabilitet i både familjen och samhället.


Modern Tillbaka-knapp