Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Samhällskunskap – Demokratiska val

Provkonstruktion

Årskurs: 3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Demokratiska val: Hur vi väljer våra ledare

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för demokratiska val, dess processer samt vikten av att delta i dem. Eleverna ska visa sin förmåga att beskriva och reflektera över demokrati och val.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna förståelse för vad demokratiska val innebär, hur de går till och betydelsen av att delta i dem. Fokus ligger på insikten om att varje röst räknas och att alla har rätt att uttrycka sina åsikter.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva vad demokrati innebär och ge exempel på hur val går till. Eleven kan även reflektera över vikten av att delta i demokratiska processer.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär demokrati?
A. Att endast regeringen bestämmer
B. Att folket får vara med och bestämma
C. Att ett fåtal har makten
D. Att alla beslut tas av en kung
B

2. Hur går ett val till?
A. Genom att endast kandidaterna röstar
B. Genom att registrera sig, rösta och sedan få resultatet
C. Genom att folket lämnar sina åsikter på papper
D. Genom att röstningen sker i hemlighet utan resultat
B

3. Vad är viktigt med att rösta?
A. Det påverkar hur samhället styrs och vilka beslut som fattas
B. Det är bara en tradition
C. Det är ett slöseri med tid
D. Det spelar ingen roll vad man röstar på
A

4. Vem har rösträtt?
A. Endast personer med hög utbildning
B. Vanligtvis vuxna medborgare, men kan variera
C. Barn och ungdomar
D. Enbart personer som är anställda av staten
B

5. Vad är ett exempel på en typ av val?
A. Skolval
B. Familjemöte
C. Företagsbeslut
D. Ingen av ovanstående
A

6. Vilken roll har en kandidat i ett val?
A. Att bara observera
B. Att rikta kritik mot andra
C. Att presentera förslag för väljarna
D. Att bestämma vem som vinner
C

7. Vad innebär “röstning”?
A. Att hemligt lämna sitt val
B. Att diskutera med vänner om val
C. Att registrera sin åsikt utan svar
D. Att alltid välja den mest populära kandidaten
A

8. Vad är en kampanj?
A. En militär operation
B. En aktivitet för att få stöd för en kandidat
C. En fest för väljare
D. En typ av avslutning på valet
B

9. Vilket av följande är en demokratisk process?
A. Att alla beslutar utan diskussion
B. Att folket röstar på sina representanter
C. Att en person bestämmer alt
D. Att alla måste åka iväg för att besluta
B

10. Vad betyder “valresultat”?
A. Det är en förutsägelse om vem som vinner
B. Det är summan av rösterna som räknats
C. Det är en lista över kandidater
D. Det är en rapport om abstinens under röstning
B

11. Vilken typ av val sker varje år?
A. Riksdagsval
B. Kommunalval
C. Skolval
D. Folkomröstningar

12. Vad måste man göra för att få rösta i valet?
A. Man måste vara medlem i ett parti
B. Man måste registrera sig
C. Man måste be om lov från en vuxen
D. Man behöver inte göra något speciellt
B

13. Varför är det viktigt att delta i valsystemet?
A. För att påverka beslut i samhället
B. För att få gratis luncher
C. För att alltid få vad man vill
D. För att det är en lag
A

14. Vad innebär valfrihet?
A. Att man kan välja vad man vill
B. Att alla måste rösta på samma kandidat
C. Att man måste ta emot hjälp med sitt val
D. Att valet är baserat på press
A

15. Vad är en väljare?
A. En person som ber om hjälp
B. En person som röstar i ett val
C. En person som alltid är neutral
D. En person som inte har en åsikt
B

Resonerande frågor

1. Beskriv varför det är viktigt för varje individ att delta i demokratiska val.
Syftet är att eleverna ska reflektera över sitt eget ansvar och betydelsen av delaktighet.

2. Reflektera över hur olika former av val kan påverka ett samhälle.
Frågan ger eleverna möjlighet att erkänna kopplingen mellan val och samhällsutveckling.

3. Hur kan demokratiska processer stärka gemenskapen i ett samhälle?
Eleverna ska tänka på samhörighet och gemensamt ansvar i demokratiska val.

4. Vad innebär det att rösta i en demokrati för framtida generationer?
Denna fråga öppnar för diskussion kring arv och vikten av aktiva medborgare.

5. Hur skiljer sig demokratiska val ifrån andra beslut i livet?
Syftet är att låta eleverna fundera på skillnader mellan personliga och kollektiva beslut.

6. Ge exempel på hur man kan engagera andra i demokratiska processer.
Eleverna kommer att tänka på metoder för att involvera samhällsmedborgare.

7. Diskutera vilken roll sociala medier spelar i dagens val.
Frågan uppmanar eleverna att analysera samtidens influenser på demokrati.

8. Hur kan man motverka undervärdering av demokratiska processer?
Eleverna får möjlighet att visa sin förmåga att tänka kritiskt kring samhällsutmaningar.

Bedömning

Provets totalpoäng är 30. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 2 poäng vardera, totalt 16 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp