Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Perspektiv på historia: Lärdomar som formar samhället
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur historiska händelser och beslut påverkar dagens samhälle, samt att de kan reflektera över de lärdomar vi kan dra av dessa händelser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna en förståelse för hur historiska händelser och beslut påverkar dagens samhälle. Eleverna kommer att diskutera viktiga händelser i vår historia och vilken betydelse dessa har haft på vår nutid.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på viktiga historiska händelser och diskutera deras påverkan på samhället. Eleven kan reflektera över vad vi kan lära oss av historien.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är historia?
A) Studien av det förflutna
B) En typ av vetenskap
**C) Studien av det förflutna och de händelser som har format vår värld.**
D) En form av litteratur
2. Vilken händelse kallas ofta “århundradets krig”?
A) Andra världskriget
**B) Hundraårskriget.**
C) Första världskriget
D) Koreakriget
3. Vad är en av de viktigaste lärdomarna från andra världskriget?
A) Viktigheten av diplomati
**B) Att undvika totalitär styrning.**
C) Betydelsen av krig
D) Naturlagar påverkar samhället
4. Vilket av följande var en viktig konsekvens av den industriella revolutionen?
A) Minska befolkningen
**B) Urbanisering.**
C) Öka antal högar
D) Minska handeln
5. Vem var Nelson Mandela?
**A) En kämpe för mänskliga rättigheter.**
B) En kung av England
C) En berömd uppfinnare
D) En konstnär
6. Vilken period kallas “renässansen”?
A) En krigsperiod
B) En period av upplysning
**C) En kulturperiod av återuppvaknande av lärdom och konst.**
D) En religionstid
7. Vilken händelse markerar början av franska revolutionen?
A) Stormningen av Bastiljen
**B) Deklarationen av mänskliga rättigheter.**
C) Napoleons krig
D) Slutet av renässansen
8. Vad handlade den amerikanska självständighetsförklaringen om?
A) Slaveri
B) Ekonomi
**C) Självständighet från Storbritannien.**
D) Smuggling
9. Vilken händelse inträffade i Berlin 1989?
A) Tysklands enande
**B) Fallet av Berlinmuren.**
C) Första världskrigets slut
D) Starten av kalla kriget
10. Vad är syftet med historia?
A) Att minnas
B) Att underhålla
**C) Att lära av det förflutna.**
D) Att förutsäga framtiden
11. Vad var en konsekvens av Kolumbus upptäckter?
A) Förbise av handeln
**B) Kolonisering av Amerika.**
C) Återvändo till Europa
D) Ingen konsekvens
12. Vilken stad var centrum för antikens Grekland?
**A) Aten.**
B) Rom
C) Kairo
D) Bagdad
13. Vem var upphovsmannen till teorin om evolution?
A) Isaac Newton
**B) Charles Darwin.**
C) Albert Einstein
D) Nikola Tesla
14. Vad handlade “båda världarna” om?
A) Europa och Indien
**B) De amerikanska och europeiska kolonierna.**
C) Asien och Afrika
D) Stilla havet
15. Vilken av följande var en viktig händelse under romartiden?
**A) Byggandet av Colosseum.**
B) Upptäckten av Amerika
C) Renässansen
D) Första världskriget
Resonerande frågor
1. Diskutera hur en historisk händelse kan ha olika betydelse för olika kulturer. (Syfte: Att visa förståelse för perspektiv i historia.)
2. Reflektera över hur historien kan hjälpa oss förstå nutiden. (Syfte: Att relatera historia till nuvarande samhällsfrågor.)
3. Ge exempel på en historisk händelse som du tycker bör läras ut mer i skolan, och varför. (Syfte: Att tänka kritiskt kring historiska ämnen.)
4. Beskriv en historisk person som du beundrar och diskutera deras påverkan på dagens samhälle. (Syfte: Att visa kopplingar mellan det förflutna och nuet.)
5. Vilken lärdom från historien tycker du är mest relevant idag? Varför? (Syfte: Att reflektera över hur historia kan påverka framtiden.)
6. Hur kan vi använda våra historiska lärdomar för att förbättra framtiden? (Syfte: Att knyta samman historia och framtid.)
7. Diskutera vikten av att bevara historien, och hur det kan göras. (Syfte: Att argumentera för bevarandet av historiska minnen.)
8. Reflektera över skillnaden mellan att lära historia som fakta jämfört med att förstå dess betydelse. (Syfte: Att analysera olika sätt att förhålla sig till historia.)
Bedömning
Provet bedöms med totalt 40 poäng, där faktafrågorna ger maximalt 30 poäng (2 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger maximalt 10 poäng (1,25 poäng per fråga).
För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).